Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Er zijn perioden in mijn leven geweest waarin ik ontzettend veel solliciteerde. Het was meestal mijn eigen keuze om de zoektocht aan te vatten naar een nieuwe job. Soms reageerde ik op jobs die totaal niet bij me pastten, hoewel ik er toen steeds stellig van overtuigd was dat ik de beste persoon was voor die job.

Wat ik me vooral herinner waren de testen: vaardigheidstesten, nauwkeurigheidstesten, leiderschapstesten, inhoudelijke kennis-testen, numerieke testen,… Ja, zelfs een enige keer een persoonlijkheidstest. Hoewel dat laatste nog een zeldzaamheid was.

Er is natuurlijk een hele test-business uitgebouwd. Durven in vraag stellen of die wel werkelijk doen wat ze moeten doen (de juiste kandidaat uitpuren) is wellicht zoiets als vloeken in de kerk. Ik blijf erbij dat het maar een momentopname is en niet zoveel zegt over de vaardigheden en kwaliteiten van de kandidaat in kwestie. Gelukkig ben ik geen HR medewerker want ik zou daar nogal de boel op stelten zetten door de testen steeds in vraag te stellen.

De enige reden waarom ik testen interessant vind, is om je zelfkennis te vergroten. En dan komen we terecht in het vakje van de persoonlijkheidstesten. Ook hier met een korreltje zout te nemen! Als mens met een groei-mindset durf ik geloven dat je hele persoonlijkheid ook onderhevig is aan verandering. Dus de uitkomst van zo’n test is voor mij niet in steen gebeiteld, maar eerder een handige roadmap om mezelf beter te leren kennen.

een gratis persoonlijkheidstest

Zo deed ik al twee keer deze gratis 16 personalities test en kwam ik toch twee keer een iets anders resultaat uit. Nu niet om te zeggen, dit is totaal andere koek, maar toch om bij stil te staan. Na inschrijving op deze site krijg je regelmatig mails over jouw persoonlijkheidstype toegestuurd die best wel interessant zijn.

Tijdens één van de intensieve zoektochten naar werk deed ik beroep op loopbaanbegeleiding. Ik kwam terecht bij Greet, met wie ik een traject kon kiezen die helemaal op mijn maat was afgestemd.

onder begeleiding stilstaan bij wie je bent

Onder haar begeleiding deed ik tweetal persoonlijkheidstesten (waarvan één betalend). Het was boeiend om over de resultaten met haar in gesprek te gaan. Het gaf me niet alleen extra inzichten over mezelf, maar het hielp me om een beter beeld te krijgen op de kenmerken en vaardigheden die ik een toekomstige werkgever te bieden had. Na de begeleiding stond ik niet alleen sterker in mijn schoenen bij een sollicitatiegesprek, ik had ook beter zicht op de jobs die bij me pastten!

Het is nog een heel traject geweest, nadat ik bij Greet in begeleiding was, om mijn droomjob te landen. Maar ik ben er 100% zeker van dat de basis daar werd gelegd. Ik kwam dan ook van heel ver: mijn allereerste gesprek met Greet was overgoten met traanvocht en ongeloof dat ik ooit een job zou vinden waar ik tot mijn recht zou komen… en toch heb ik die job gevonden!

Tot slot nog een derde tip om meer kennis over jezelf te bekomen: laat je astrologische geboortethema uittekenen door Inge Verpoten! Enkel voor mensen die de diepte in willen!

de diepte in, voor wie het aandurft!

Het eerste consult bij Inge was voor mij echt een aha-erlebnis! Laat los alles wat je van de Libelle of Flair horoscopen weet, dit is het échte werk! De inzichten vlogen me om de oren en nog maanden daarna begonnen allerlei zaken uit mijn leven, heden en verleden, op z’n plaats te vallen.

Het fijne van Inge is dat ze in haar uitleg al zoveel dingen aanraakt die op verschillende lagen en vanuit verschillende invalshoeken te bekijken zijn. Regelmatig herbeluister ik de opname van mijn consult en ontdek ik weer iets nieuws. Het levert je wat op aan zelfkennis en wijsheid!

Maar wil je gewoon al voorzichtige stapjes zetten richting meer zelfkennis, dan raad ik je aan de pen ter hand te nemen en te starten met Verbindend Schrijven. Als je je inschrijft op mijn nieuwsbrief dan krijg je op 14 juli de link en het paswoord doorgestuurd naar de online cursus Introductie in Verbindend schrijven die ik gratis weggeef!

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid, zeg dat ik het u gezegd heb! 😉 lol!

9 gedachten over “Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

  1. Mijn sollicitaties liggen heel ver achter mijn rug. Die testen zijn me bijgebleven. Ééns je ze beheerst, makkelijk zelf te manipuleren.
    Vandaag, en zeker met mijn rotziekte, voel ik geen drang meer om daar dieper in te gaan spitten, hoewel de materie interessant blijft. Mooie geste van je om zo’n test cadeau te geven!

    1. Ja, blij dat dat deel achter de rug is. Heb ook geen zin meer in solliciteren… In jouw situatie zou ik me ook richten op genieten van wat er is… misschien is graven en spitten iets voor de onervaren jonge mensen?

  2. Ha Vanessa, fascinerende materie dit! Wist niet dat je ook een nieuwsbrief uitgaf, dus ik heb me meteen geabonneerd! Zegt ‘Human Design’ jou iets? Daarbij vielen voor mij weer heel wat kwartjes, over het waarom van het hier op aarde zijn…

  3. Vanessa, heel interessant hoor wat je schrijft. Ik heb die test van 16 personalities ook al twee keer gedaan en ik kwam elke keer op dezelfde personality uit, namelijk de protagonist! Ja ik vind de nieuwbrieven van hen ook wel interessant, maar die van jouw ook!

      1. Een van de hoofd kenmerken is leathership qualities, maar ik weet niet of ik dit wel echt heb 🙂 anders wel interessant om erover te lezen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.