Dagen van ontmoetingen

6 december 2016

Vandaag was het een rustdag, zo bepaalde mijn adventskalender. Was het omdat ik gisteren dubbelop ontmoeting had, met een duo speelgoedverkopers? Was het omdat ik even tijd voor mezelf nodig had?
Of vallen de twee aparte gesprekken met twee fijne vriendinnen ook onder bijzondere ontmoetingen? Wellicht wel.
Ik blijf me wel bevoorrecht voelen over het cadeau van fijne ontmoetingen.

7 december 2016

2012-01-27___704-3-230x230Ik heb wel iets met oude winkeltjes, waar de tijd is blijven stilstaan. Daarom was mijn adventsontmoeting eentje in een winkel, die volgens de winkeldame in 1963 opengegaan is. Dat winkeltje met gereedschappen en serviezen bestaat al veel langer dan ik leef! Bijhorende winkelinrichting met bloemetjespapier geeft ook al weg dat het van voor mijn tijdperk is. “Totale uitverkoop wegens sluiting” hangt er in de vitrine. We praten wat over stoppen met werken, over kinderen, waarvan zij tot haar grote spijt slechts eentje heeft gekregen in haar leven. En dat het nu wel welletjes is geweest met de winkel. Haar man is al een tijdje met pensioen, en nu wil zij ook. Ik overweeg één van de porseleinen serviezen te kopen, maar wat doet een mens nog met een koffieservies, met koffiekan, suikerpotje en melk-kannetje?

8 december 2016

Net als ik denk, tiens, wat heeft de adventskalender me vandaag gebracht? Net als ik in gedachte mijn dag met vele korte ontmoetingen overloop en me afvroeg welke de kalender bedoelt? Net op dat moment zie ik een schaduw langs het raam passeren, richting de voordeur. Ik doe open en voor me staat een soort van jongere versie van de kerstman, zonder rood met witte kledij en zonder baard.
De vriendelijke man verkoopt steunkaarten voor Kind en Kanker. Moeilijk voor mij, want ik haat het om aan de deur te kopen. Maar ik luister beleefd, want zo ben ik wel opgevoed. Hij geeft me alvast een folder, waarin de doelstellingen van de vzw staan, toont ook zijn legitimatie (want er zijn vele valse verkopers), en vertelt wat er met de bijdrage allemaal gedaan wordt. Ik hoor een Antwerps accent en vraag of hij van de buurt is. Hij had vandaag twee uur in de file gestaan vanuit Edegem tot Affligem. Maar hij komt graag in Affligem, want de mensen zijn hier genereus. En in een wijk met oudere mensen gaat hij in de namiddag, want die doen na vijven hun deur niet meer open. En in onze jonge wijk is er juist ’s avonds meer leven en zijn de mensen welwillend! Hij dankt me dat ik nog wou openen. Ik koop een steunkaart van deze vriendelijke, betrokken man en we nemen afscheid. #adventskalender #fijneontmoetingen

9 december 20016

Een ochtendwandeling. Wat moet een mens anders doen als die moet wachten op de zoon die examen aflegt. Zo ging ik in stevige wandelpas richting waterkasteel van Wieze. En voor ongeveer twintig minuten lang dacht ik écht alleen op de wereld te zijn. De lucht was grijs, de boer had net gebeerd en overal waarlangs ik liep liet ik verschrikte vogels opvliegen.
Net wanneer ik het hoekje om ging, keek ik achterom en pas dan zag ik dat ik niet de enige wandelaar was. Eerst liepen twee dames met elk een hondje mij voorbij, druk taterend. De minzame heer die erna kwam, met zijn weelderige hond strak aan de lijn, sprak me wel aan: “Wat een rust” zei hij. Vond ik ook. Met kalme woorden vervolgden we al pratend onze weg, alsof we de stilte niet al te zeer wouden verstoren. Maar een goed gesprek, dat mag altijd. Met een aai over die loebas van een hond zijn kop, namen we afscheid. Tot ziens, zei de man nog. Ik vroeg me af of dat wel zou lukken, iemand die je nog nooit eerder gezien had, voor de tweede keer te ontmoeten. Maar toch knikte ik braaf en zette mijn tocht verder. #adventsontmoeting

10 december 2016

Om het voor de twee studerende Boys-in-tha-house rustig te houden, trekken the Girrrls (who run the world?) naar de ijsbaan van Leuven. Twee items op het to do-lijstje:
1. aankopen van schaatsen
2. nieuwe schaatsen uitproberen
In de schaatswinkel worden we geholpen door een lieve jongeman, met Leuvense tongval die in Gent woont. Dat hij dagelijks met veel plezier de rit van Gent naar Leuven en terug doet begrijp ik niet. Dat hij zijn liefde naar Gent is gevolgd, begrijp ik dan weer wel!
Hij neemt rustig zijn tijd om ons te helpen de juiste schaatsen uit te kiezen en geeft nog wat professionele informatie over het toebinden. Mijn opmerkingen over zijn webshop worden in dank aanvaard. Als we even later op de ijsbaan staan, en hij toevallig passeert, vraagt hij of de schaatsen in orde zijn! Dat is zeker! en de vriendelijke hulp ook!
#adventskalender #ontmoeting #icecold
Facebook-log van 6 tem 10 december
6 thoughts on “Dagen van ontmoetingen

  1. Hallo, wat een fijn blogbericht! Ik vind het ook steeds verrassend en tof om mensen te ontmoeten, allerlei mensen op allerlei plaatsen: een zuchtende, kuchtende man in de trein, een vrouw aan de kassa die hulp aanbiedt, een jonge dame in de bus die ik af en toe ontmoet en die me enthousiast vertelt wat ze die avond gaat doen, een winkelbediende in een gezellige buurtwinkel die over haar kinderen vertelt en over… prinses Carnaval, een kleuter die aan haar mama vraagt waarom ik zulke rare ogen heb en een stok gebruik om te voelen 🙂 En ja, onder de topontmoetingen reken ik toch deze met mijn beste vrienden en vriendinnen en met mijn familieleden…
    Ik wens je een mooie, warme ontmoetingen Adventstijd!

    1. Dankjewel lieve Inge, voor je hartverwarmende reactie! Wat kunnen kinderen toch nieuwsgierig en onbevangen zijn! heerlijk! Eigenlijk lijkt het me fijn jou ook eens te kunnen ontmoeten! liefs, vanessa

      1. Ja, Vanessa, het lijkt mij ook heel fijn om u eens te ontoeten! Ik heb geen ide hoe ik u privé kan aanschrijven. Als je wil, kan je mij mailen via het contactformulier op mijn blog. ja, inderdaad, zalig dat kinderen spontaan en onbevangen kunnen vertellen en vragen wat hen bezig houdt! Groetjes, Inge

Geef een reactie

