Prutsen met de tijd

Afgelopen weekend was het weer zover: we moesten met z’n allen aan onze uurwerken prutsen om het uur te veranderen. Iemand met veel macht, of dan toch met veel overtuigingskracht, vond het ooit een prima idee om te gaan morrelen met de tijd. Dat er mensen last van hebben is niet belangrijk. Mensen klagen nu eenmaal over alles, is het niet? Het weer: te nat, te koud, te warm, te zonnig,… Het werk: te druk, te slecht betaald, te veeleisende baas,… Het verkeer: teveel files, te weinig openbaar vervoer, … Het onderwerp zomeruur / winteruur is dan eens een welkome afwisseling, moet men gedacht hebben.

Het ligt in mijn natuur om tijdloos te leven. Tijdloos – zorgeloos. Van mijn moeder kreeg ik regelmatig de opmerking: God schept den dag en ons Vanessa’ke die fladdert erdoor. Het klonk als een verwijt. Het is een feit dat mijn relatie met de tijd niet altijd van een leien dakje gaat. Ofwel heb ik tijd te kort, ofwel tijd teveel, maar gewoon oké, neen, dat zit er niet in. Een planning maken is voor mij enkel mogelijk als er voldoende flexibiliteit in verwerkt zit.

Aan een klokje prutsen loopt bij mij ook slecht af. Zaterdagavond voor het slapen gaan, draaide ik mijn wekker een uurtje terug in plaats van een uurtje vooruit. Het viel wel eens voor dat ik ergens een uur te vroeg was aangekomen. (Het is slechts aan toeval te wijten dat het niet een uur te laat was). Het digitale klokje van de auto heb ik menig keer gewoon een half jaar genegeerd, totdat het spontaan terug op het juiste uur stond!

time-620x547

Morrelen met de tijd, dat doe je toch gewoon niet! Kijk maar naar de film Alice through the Looking Glass. Een schare aan klassevolle acteurs en actrices, zoals Jonny Depp, Mia Wasikowska en Helena Bonham Carter bevolken deze fantasievolle prent. In dit vervolg op Alice in Wonderland, draait deze keer alles rond reizen door de tijd. Dat kan uiteraard niet zonder gevolgen blijven. In de film is De Tijd een voornaam, ietwat egocentrisch persoon, met geweldig jaren tachtig schoudervullingen. Hij heeft een heleboel mechanische helpers om de tijd vlotjes te laten verlopen en woont in een groot kasteel dat lijkt op de binnenkant van een klok, vol radartjes en wijzers.

Wanneer Alice haar vriend Mad Hatter (prachtig vertolkt door Jonny Depp, die wel weg weet met magische personages) wil helpen, steelt ze van heerschap Tijd de Chronosphere, een metalen bal waarmee ze de tijd kan manipuleren. Tijd zet uiteraard de achtervolging in, want hoe meer er met de tijd gespeeld wordt, hoe zwakker hij wordt. Het allergrappigste moment in de film wijst ons op onze relatie met tijd. De woordgrapjes en interpretatie-twisten in volgende scène wisten ons (mijn oudste zoon en ik) erg te bekoren! Hoe een fantasievolle film je eventjes kan doen stilstaan bij jouw relatie met de tijd! 😉

“I’m right on time”, zegt de zwevende kat, terwijl ze zich nonchalant op de brede schouders van heerschap Tijd neervlijt.

18 thoughts on “Prutsen met de tijd

  1. Zo herkenbaar… helemaal eens met wat je schrijft. Normaal gezien leef ik zonder uurwerk om de pols. Maar af en toe moet ik toch even lonken… En op werkdagen is het vooral die klok die mij plaagt.
    Als ik leuke dingen doe, zoals bloggen, is de tijd altijd te snel op. Kon ik maar wat krediet krijgen… Dus zomaar vooruitdraaien… dat is teveel verspilling. Anderzijds heb ik minder moeite met het terugdraaien in de herfst. Dan krijgen we er een uurtje bij.
    Maar alles tezamen hoeft het voor mij ook niet. Laat de natuur en zijn tijden gerust.

  2. Ik heb een excuus voor mijn ‘verwardheid’: het zomeruur; gisterenavond dacht ik dat het Volle Maan was; vanmorgen geraakte ik pas twee uur later dan gewoonlijk uit bed en leek ik maar niet wakker te worden!

Geef een reactie

