Groeningemuseum (enough said*)

Op een zonnige dinsdag bevind ik me onverwacht in Brugge. Dat is geen straf voor me. Ik ben namelijk dol op Brugge en de aparte sfeer die deze stad uitstraalt. Maar aangezien het onverwacht is, heb ik me niet voorbereid. Normaal is er altijd één doel als ik een stad bezoek, zoals een tentoonstelling, museum, park of winkel. De rest van de tijd spendeer ik aan verdwalen in de straten. Maar nu moet ik even putten uit mijn parate kennis en de goesting van de dag en wandel ik richting Dijver.  Daar vind ik het Groeningemuseum terug, precies waar ik het het laatst gezien had.

20170328_105329In een ander verleden kende ik de steden vooral aan de ligging van de musea. Je moest me dan de weg uitleggen vertrekkende van het Rubensmuseum (Antwerpen), Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (Brussel) of het Museum Félicien Rops (Namen). In dat andere verleden studeerde ik Kunstgeschiedenis en vond ik het normaal dat je in een stad van het ene museum naar het andere trok.

Aan de ingangspoort van het museum neem ik een folder uit een rekje. Ik lees:

“Dit museum serveert een gevarieerd overzicht van de geschiedenis van de Belgische beeldende kunst. Zwaartepunt van de collectie is ongetwijfeld de wereldberoemde verzameling Vlaamse primitieven met topwerken van Jan van Eyck, Hans Memling, Hugo van der Goes en Gerard David. […]”

Een boost aan Vlaamse primitieven? Ik twijfel of het dat is wat ik nu nodig heb. Toch volg ik gedwee de pijltjes die me door de binnentuin naar de ingang loodst. Ik kan nog altijd terug, mijmer ik bij mezelf. Maar als ik in de inkom sta, denk ik, ‘allée, je bent hier nu toch.’ Ik neem me voor om enkel die schilderijen te bestuderen die tot me spreken en de rest links te laten liggen.

Met het eerste schilderij is het al raak. Een reusachtig, kleurrijk doek ontvangt de argeloze bezoeker met een duidelijk statement: Mars omringd door de Kunsten en Wetenschappen, overwint de Onwetendheid.   Al in de zeventiende eeuw wisten verlichtte geesten zoals Antonius Claeissens, de schilder van dit imposante doek, dat Kunst en Wetenschappen belangrijk waren in de strijd tegen fundamentalisme onwetendheid. En wat een girlpower op dit doek, de verschillende wetenschappen en kunsten worden hier gepersonifieerd door lieftallige dames!

57831_ca_object_representations_media_6359_web_detailIk besluit mijn weg te vervolgen, maar ver geraak ik niet. Want één van de beroemdste schilderijen van Jan van Eyck zuigt me met haar krachtige kleuren naar zich toe. Ik denk dat er een volledige les aan de Madonna met Kannunik Van der Paele gewijd werd in dat andere verleden van me, maar niks kan je voorbereiden op het effect dat dit schilderij op je heeft als je er voor staat. De kleuren lijken wel te stralen. Het rood is écht rood, het blauw hemels en het groen nog groener. En alsof dat nog niet genoeg is, lijken de details van de aangezichten zo levensecht, dat het lijkt alsof ze elk moment kunnen beginnen praten. De detaillering van de rijkelijk versierd gewaden doen je twijfelen om er stiekem een edelsteentje af te prutsen om mee te jatten. Ook  het portret van Margareta Van Eyck betovert me op dezelfde magische manier.

Ik vervolg mijn weg doorheen de zalen van het museum die me met kleurrijke, drukke taferelen een zweem van de 15de en 16de eeuw weergeven.  Ook door de andere eeuwen word ik schilderkunstgewijs heen geloodst. Tot ik plots voor een monochroom wit schilderij kom te staan, dat bijna de hele museum muur inneemt. De collectiepresentatie van Willy De Sauter, hedendaags Brugs kunstenaar geeft me een heerlijk zen rustpunt na al dat drukke schildergeweld van de vorige eeuwen. De witte monochrome schilderijen, met af en toe een zweem goud, omarmen mij en heten me welkom. Ik weet dat er mensen zijn dit dit geen kunst vinden. Ik wel, ik geniet even hard van dit wit, als van het ‘Vlaams Primitiefs‘.

Dit blanco blad kwam op het juiste moment. Nu is de geest weer opgeschoond om het volgende moois te ontvangen. Schilderkunst uit de 20ste eeuw. Een explosie aan experiment. Het laatste avondmaal van Gustave Van de Woestijne maakt indruk, net zoals de andere fauvistische, expressionistische, surrealistische en moderne werken in de zalen. Werken van Permeke, Wouters, Alechinsky, Magritte, Delvaux, enz… geven in versneld tempo een overzicht van de ontwikkelingen in de schilderkunst.
68439_ca_object_representations_media_4087_web_detail_0Het laatste schilderij waar ik blijf bij hangen is een nieuwe ontdekking voor mij: Naakt met schelp van Jean Brusselmans.

Deze afbeelding op de blog heeft nog geen tiende van de expressieve uitstraling dat het schilderijtje in real life heeft. Het is een poëtisch en kleurrijk werk, waar zowel de schelp, als het bonte gordijn als de vrouw evenveel van de aandacht vraagt.  Ik ben fan.

Muziek verzacht de zeden, zegt men wel eens. Maar kijken naar kunst ook! Dus als je eens niet weet wat doen, op een verloren dag, ga je gerust vullen met schoons te Brugge. Ik deed het je voor en het is een aanrader!

*enough said. A statement showing that all that has been spoken, was spoken, and nothing else is too be said.
5 thoughts on “Groeningemuseum (enough said*)

  1. Ook ik ben om één of andere reden dol op Brugge.
    Uiteraard hangt mijn adem in het Groeningemuseum, maar het is toch een tijdje geleden dat we er zijn geweest. Het werk ‘naakt met schelp’ was me zelfs totaal onbekend. Ik verdenk je ervan dat je het net zelf hebt opgehangen.

    1. Meestal zit er in een museumcollectie meer dan kan getoond worden en wisselen ze de kunstwerken eens af. Misschien daarom dat je het niet kent? Of misschien ben je er straal voorbijgelopen? 😉 Tijd om nog eens terug te gaan! 🙂

  2. Shame on me… Mijn schoonfamilie woont in Brugge en ik ben nog nooit in het museum geweest… wel in de tuin en op het terras. Dus volgende keer toch maar een stapje over de drempel zetten 😉

Geef een reactie

