De snelle hap is ongezond voor je

Het is op de dag af een jaar geleden sinds ik een blogbericht schreef. Ik ben een heel jaar lang, misschien langer, verleid geweest door de snelle hap genaamd Instagram. Daar deelde ik foto’s en zelfgeschreven teksten. Daar ontving ik likes en reacties op posts waar ik soms lang, maar meestal heel kort over deed. Het ging allemaal sneller dan een blog, dat was leuk. Bovendien had ik de indruk dat een blog niet meer dezelfde aantrekkingskracht had dan vroeger. Toen kon je nog een hele ‘crowd’ om je heen verzamelen. Jij las bij hun en zij lazen bij jou. Zelf las ik dit jaar amper berichten van de blogs die ik volgde, hoewel ik ze steeds in mijn mailbox ontving.

Maar mijn snelle hap lag sinds kort wel heel erg op mijn maag. De Instagram reels (filmpjes) werden uitgebreid en gepromoot, omdat ze zo graag Tiktok naar de kroon willen steken. Maar ik koos net voor Instagram omdat het rustig was, gewoon mooie plaatjes met fijne teksten (al hangt dat natuurlijk af van wie je volgt).

De druppel was vandaag. Ik kon slechts terug aan mijn account als ik mijn gsm nummer opgaf. Er was geen andere optie…. Werkelijk verbazingwekkend is dat, dat niemand daarover struikelt. Persoonlijk vind ik dit behoorlijk verregaand. Wat is de volgende stap? Je bankrekeningnummer? Je account koppelen met je ID-kaart? Misschien ook effe vragen naar je medische gegevens, nu ze toch bezig zijn?

een mooi plaatje 😉

Veel mensen zitten op Instagram om hun zelfstandige praktijk te promoten. Ze beseffen niet dat het drijfzand is. Ze bouwen iets uit op ‘grond’ dat niet van hen is. Elk moment kan de eigenaar van de grond tegen ze zeggen: ophoepelen. Of de eigenaar past de regels aan en jij moet volgen of je dat nu leuk vindt of niet.

Het is duidelijk dat de ware aard van de sociale media naar boven komt. Daar waar het eerst lekker gezellig was, wat keuvelen met mekaar, nieuwe mensen leren kennen of inspiratie op doen. En ergens ver weg weet je wel, in ruil voor al dat gratis, zullen ze wel iets terug nemen. Maar nu is het veel zichtbaarder. Je ziet aan alles dat het een plek is waar mensen geld aan verdienen, waar aan datamining gedaan wordt, om het menselijke gedrag te onderzoeken en gegevens te verzamelen. En ook dit: alles aan IG is gestuurd, wat jij te zien krijgt, hoeveel keer jij gezien wordt. Er wordt zwaar aan censuur gedan en ik leerde ook wat shadowbanning betekende.

Ik bereid mijn exit voor. En ja, ik vind het lastig. Want er zijn wel degelijk inspirerende accounts. Er zijn mooie ontmoetingen geweest. Ik heb er moed en informatie gevonden. Maar uit een niet zo ver verleden heb ik geleerd, als je over kleine grenzen laat gaat, dan worden dat op een dag grote grenzen. En eens die overschreden worden, dan is de weg terug heel erg ver, je komt er niet ongeschonden uit. Allicht is Instagram maar een klein detail in het leven. Maar is het leven niet opgebouwd uit allemaal kleine details? Ik kijk er wel naar uit om andere dingen te doen met de tijd die ik verspilde aan Instagram.

Dus ik stop met de snelle hap. Ik ga nu voluit voor langzaam. Ik kies er terug voor om ruim tijd te nemen om te schrijven, om de woorden te proeven, te wikken en te wegen, om te delen wat er in mijn hart leeft. Ik zie wel waar het me brengt.

Dus… ik ben terug. Je leest me spoedig weer! Are you still with me?

Liefs, Vanessa

53 gedachten over “De snelle hap is ongezond voor je

  1. Je beschrijft het Instagram-gevoel zoals het is. Zelf ben ik ook al… hoeveel (?) maanden gestopt ermee om dezelfde redenen als die van jou. Het boeit me niet meer.
    Welkom terug in Blogwereld. Ook hier is de aantrekkingskracht bij velen ver weg, maar wie schrijft voor zichzelf heeft daar weinig last van.

    1. Heykes, de enige blog die ik af en toe nog las was die van jou!!! Ge ziet, dat is al een prestatie op zich! Jij bent een trouwe blogger ! Dankjewel dat je ook de weg terug naar hier gevonden hebt! fijne dag en zorg goed voor jezelf!

  2. Hee Vanessa, dank voor je blogbericht. Ik worstel met precies hetzelfde. Begonnen op Insta om literatuur-accounts te volgen en nu – een jaar later – overspoeld door filmpjes en reclames die me – moet ik met het schaamrood op m’n kaken toegeven – toch zomaar twee keer 45 minuten op een dag in beslag nemen. Dus: ik doe met je mee. Ik stop met Instagram. Nu. Vandaag. Wacht… ik doe het nu meteen… (5 minuten later) Oke, dat valt nog niet mee. Ik krijg een bedenktijd van een maand maar ben niet langer zichtbaar. In mijzelf voel ik de aarzeling op om ‘verwijderen’ te drukken. Confronterend om te merken, al weet ik stiekem wel hoe verslavend eenvoudig beeldschermvermaak is. Oke, ik ben er klaar voor. Yes, gedaan! Ik lees graag of het jou ook gelukt is. Warme groet! Christine

    1. Wauw, je gaat me voor! Fantastisch die vastberadenheid die ik voel. Ja, er is een bedenktijd voorzien, ze hopen je in een maand tijd nog terug te winnen, ze rekenen op je gewoontegedrag…Ik moet eerst nog wat accounts opschrijven die ik graag volg (ik abonneer me op hun maillinglijst als ze dat hebben, of schrijf hun site op.) En dan zijn er nog een paar teksten van mezelf die ik copy/paste wil doen… of niet, ach ik zie wel, maar ik wil tegen eind juli er af zijn.

  3. WB al een geluk heb ik nooit interesse gehad voor instagram of FB . En als ik het hier lees kan ik best begrijpen dat je zoiets hebt van laat het maar wat zal het volgende zijn wat men vraagt om erop te kunnen blijven posten.

    Aum Shanti

    1. Daar heb je groot gelijk in! Er gewoon niet mee beginnen! Ik kijk al uit naar de rust die ik zal ervaren als ik er helemaal af ben… very very soon! dankjewel voor je reactie!

  4. Hey Vanessa, hoe wijs ben je, ik geef je honderd procent gelijk! Ik ben nooit op Instagram geweest maar ben wel op facebook, al kom ik er niet veel en zet ik er weinig zelf op, maar ben integendeel voortdurend van plan er uit te gaan… Proficiat met deze beslissing en ik blijf een trouwe volger van Zinderen! Veel liefs van Josephine😊💝🌹💝

      1. het is intussen gebeurd! Korte metten mee gemaakt en permanent verwijderd. Dankje Vanessa, dit steuntje had ik precies nog nodig…

      2. het is intussen gebeurd! Ineens korte metten mee gemaakt. Dankjewel Vanessa, dit was het laatste duwtje dat ik nog nodig had…

  5. Welkom terug!
    Ik begrijp je helemaal. Het gaat me ook te snel op Instagram. Sowieso beperk ik Social Media tot het minimum, maar zonder kan ik ook (nog) niet helemaal. Het is toch een verslaving. Helaas.

    1. Dankjewel voor je reactie. Ik meende dat ik jou op Instagram volgde? Maar kijk, IG toonde me al lang niets meer van jouw berichten… algoritmes noemen ze dat dan…. ik kreeg vooral weinig te zien van de acoounts die ik graag volgde….

  6. Ik blijf het lastig vinden. Ik ben er van overtuigd dat privacy steeds meer een illusie is als het gaat om wat ‘Big Tech’ van je weet, zelfs al je je instellingen zo sober mogelijk maakt. Dus wil je gebruik maken van diensten, zal er altijd meegekeken worden. En niet alleen op de sociale media. Veel pagina’s hebben verborgen koppelingen naar bijv. Facebook, Instagram, Google en aangezien zij hun data weer verkopen worden het min of meer publieke data. Niet inzichtelijk door de gemiddelde medeburger,sar wel te gebruiken al of niet geanonimiseerd. En inderdaad het spekt de kassen van de grote bedrijven en met gericht speurwerk kan bijvoorbeeld zelfs een overheid van alles over je te weten komen. Ook als je dat niet expliciet genoemd hebt door gebruik van Artificial Intelligence, waar door gebruik te maken van enorme hoeveelheden verzamelde data waarschijnlijkheden worden voorspeld, die dan ook vaak voor waar worden aangenomen door de gebruikers van die systemen.
    Niet echt opbeurend allemaal, maar dat is ondertussen wel de
    wat duistere werkelijkheid van de ICT. Ontsnappen daaraan is bijna alleen mogelijk door volledig ‘off-grid’ te gaan leven, zonder pc of andere apparaten. Ondertussen kun je wel proberen zo min mogelijk data te genereren, door veilige browsers te gebruiken, het liefst natuurlijk je eigen web en mailservers te gebruiken en ook Google te mijden. Hoe haalbaar je dat vindt en of je dat kunt/wilt… Ik denk dat we uiteindelijk een heel andere manier moeten vinden om dingen te delen, waarbij geen grote partijen meer betrokken zijn, er veel meer gewerkt wordt met gesloten kleine netwerken waar mensen elkaar uitnodigen zonder dat er een centrale server is.

  7. Je hebt gelijk Claus, de enige manier is off-grid te gaan, en dan plaats je je buiten de samenleving, toch grotendeels. We leven niet meer in een wereld waar onze familie en vrienden op loopafstand woonden. Ik worstel er al langer mee, ik ben het nu zo gewoon dat ik dagelijks contact kan hebben (via whatsapp) met mijn familie in Ierland, ik zou dat niet willen missen. Dus moet ik de nadelen er bij nemen. En zeggen dat ik vroeger zó veel en zo graag brieven schreef…

      1. haha Vanessa, laat dat nu net zijn wat ik in gedachten had… Ja zoals Claus zegt: kleine netwerken maken, wat let ons? Clusters van mensen die contact houden met elkaar in het echte leven… Ik ben alvast voor mails naar Nubo gegaan, kan het aanbevelen!

  8. Ik ben anti sociale media, om zo’n beetje alles wat jij hier beschrijft. Ben nu bijna een jaar FB af en dat voelt zoooooo lekker! 🙂
    Welkom terug in de blogwereld. Ik kijk er naar uit om meer van je te lezen.

    1. Stoppen met Facebook was makkelijker dan ik dacht. Instagram is wat meer loslaten, maar met al die nieuwe veranderingen, regeltjes en algoritmes maken ze het me makkelijker. Dankjewel voor jouw reactie. Ik kijk er naar uit om hier in blogland mijn eigen kleine wereldje verder uit te bouwen, al schrijvend… 😉

      1. Soms is het een kwestie van je bedenken wat het je kost en wat het je oplevert. FB leverde alleen hoofdpijn op in mijn geval en kostte me al mijn gegevens, lol. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die wat meer afstand neemt van sociale media. Al is WordPress er in principe ook één.

      2. Ja, WordPress is ook sociale media. Maar het voelt uiteindelijk wel anders. De toevoer heb je meer in de hand. Ik heb er plezier aan een bericht te maken. Het gaat allemaal wat trager… ik ben blij terug meer aandacht te kunnen besteden aan mijn kleine, bescheiden stekje hier op het wereld wijde internet 😁

  9. Yes I am Vanessa, welkom terug hier! Ik had je al gemist! Aan IG heb ik me nooit gewaagd, het heeft me nooit getrokken en hoe meer ik er nu over hoor, hoe blijer ik ben dat ik daar nooit aan begonnen ben. Facebook ben ik al jaren aan het afbouwen, en dat lukt maar niet… maar ik kijk er zo kort mogelijk naar. Het echte leven, en daarover bloggen – niet elke dag, maar als ik iets te melden heb. Dát vind ik nog leuk. En ik kijk uit naar je volgende bericht. Succes met het stoppen van je IG account!

    1. Oh, wat lief! Ik wordt hier, door jou en vele anderen weer warm verwelkomd! Heerlijk gevoel! Ik geef toe dat ik Facebook erg vond, vreselijk zenuwachtig werd ik ervan, dat gaf me zoveel rust om er af te gaan.

  10. Helaas blij je terug hier te lezen…op deze manier hebben wij elkaar leren kennen..Yoepie weer fijn leestijd!!

  11. Welkom terug, ik las jou graag en had je nog niet zo lang geleden gevolgd.

    Oké, fijn om hierboven te lezen dat er toch nog veel actieve bloggers zijn. Ik zie tegenwoordig nog enkel twee mensen posten op de gevolgde blogs van deze account, en een handjevol op mijn andere. Ik blog om het half jaar, of om de week, afhankelijk van de behoefte.

    Heb instagram altijd vermeden. Er schijnt momenteel een “trend” te zijn van social media eraf gooien. Het enige wat ik heb is fakebook, om in contact te blijven met kennissen en vrienden, want als je die account af zet (been there) hoor je echt van niemand nog wat. En linkedin om mijn professionele en activistische netwerk ergens online te hebben.
    Ik hoor ook nog altijd gezeur dat ik niet op whatsapp ben, “maar we hebben een groepje”, “maar anders kan ik op geen enkele manier een foto sturen” (werkelijk?) en dan ben ik zo blij dat ik door die eindeloze stroom van meldingen niet meer getergd word. Die account heb ik verwijderd vanwege de veiligheid (phishing op whatsapp was toen net nieuw, begin 2021). Toen heb ik Signal geïnstalleerd en sommige mensen mee gekregen.

    Groot gelijk dat je het eraf gooit als ze nog meer gegevens eisen. WordPress is braaf.

    Bel gewoon met mekaar, mail, stuur een sms of spreek eens af in het echt, zoals we allemaal gewend waren en prima was. Is dat nu zo moeilijk? 🙂

    1. Jaaa!! Gewoon eens bellen! Wat is daar nu moeilijk aan…. (ik hoorde dat er een generatie is opgestaan met belangst… pfft…) En in de top één: afspreken in het echt (al is het af en toe lastig met agenda’s) En als je mekaar écht wil bereiken, dan lukt dat wel. Bedankt voor je uitgebreidde reactie, ik las het graag, weer nieuwe inzichten, ik wist niet dat whatsapp zo erg was…. mhh.. misschien het volgende om er af te gooien?

      1. Succes met digitaal detoxen, ik kan het alleen maar aanbevelen. Als je nog inspiratie wil ik schreef er heel lang geleden een blog-item over:
        https://enerziek.wordpress.com/2016/01/18/30-verzoeknummer-over-persoonlijke-groei/
        Misschien eens een deel 2 schrijven met nieuwe inzichten… 🙂

        En bel-angst, inderdaad, verhalen over pubers die voor de deur staan bij elkaars huis maar niet op de deurbel durven duwen en ook niet naar hun vriend(in) bellen. En dus maar appen tot de deur opengaat (of, de grootste angst, tot er een ouder komt kijken wat voor figuur daar aan de voordeur staat). Vreemd maar grappig.

  12. Wat je schreef Vanessa is heel herkenbaar. Om eerlijk te zijn ben ik het hele social media zo een beetje beu. Ik kom nog nauwelijks op Facebook en bijna nooit op instagram, maar een blog schrijven vind ik nog steeds heel boeiend, ook het lezen van blogs van mijn friends en followers. Ik ben blij dat je terug bent en kijk vooruit op veel leesgenot 😀

  13. Ik doe op Insta elke dag een plaatje. Een foto met wat teksten er bij en ook elke dag iets anders. Volg hen met vergelijkbare interessen. Ik ben de uitzondering op de regel, want plaats niet zoals zovelen beelden van mijzelf. De selfiecultuur ontgaat me. De wereld met 8 miljard mensen is groter dan alleen die vierkante meter waar je zelf op leeft. De mensheid grootser dan alleen mijn spiegelbeeld. Voor mijn teksten zijn mijn blogs, voor mijn ware interesses soms Facebook, mijn politieke kijk op de dingen gaat via Twitter en waar ik wil netwerken bestaat Linkedin. Opgeven die ik het niet, ik zie de commerciele kantjes van die sociale netwerken uiteraard, maar vergis je niet in de blogwereld. Aanbieders daarvan delen ook. Ik ben wel van het over en weer reageren. Links naar actieve bloggers maak ik graag. Dus als jij hier weer actief wordt ga ik je graag linken. Gaat het reageren ook wat simpeler…toch?

    1. Welkom, amai, bezige bij op de socials… 😱 ik zou knettergek worden mocht ik hetzelfde als jou doen. Op IG zet ik ook amper foto’s van mezelf. Maar ik merkte toch op dat er meer likes waren als ik dat wel eens deed. Zo wordt het dan weer in de hand gewerkt door de algoritmes. Het leukste aan IG vond ik toch als er eens contact was, ideeën uitwisselen of je samen verwonderen over iets…

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.