2015 keer loslaten

In 2015 was mijn woord van het jaar: Loslaten. In een eerste opwelling wou ik vertellen over wat ik in het jaar 2015 allemaal losgelaten heb.  Ik startte met het opstellen van een lijstje. Maar al gauw werd het ofwel te lang, als ik teveel in detail ging, of te kort als ik algemener bleef… tot zover lijstjes…

Dan maar over een andere boeg gooien. Want hoe langer ik erbij stil sta, hoe meer ik besef wat 2015 keer loslaten me gebracht heeft. Hoe meer ik inzoom op de details of hoe meer ik uitzoom en het grote overzicht zie, hoe meer ik vanbinnen voel wat het loslaten me aan ruimte heeft gegeven.

“I can’t go back to yesterday because I was a different person then” – Lewis Caroll – Alice in wonderland

De ervaring leert dat het ruimte voor innerlijke groei brengt als je dingen loslaat. Bij de start van het jaar heb ik heel veel materiële spullen opgeruimd, weggegeven, weggegooid, naar de kringloopwinkel gebracht. Het heeft me doen stilstaan bij alle tijd die teveel spullen om me heen opslorpen. Ik werd voor een keuze gesteld: wat wil ik écht in mijn leven. Van daaruit vloeide opeens een heel andere energie binnen en plots was ik aan het opruimen in mijn verwachtingen. Verwachtingen die ik had van het leven, verwachtingen naar de mensen rondom mij, verwachtingen die ik heb van mezelf, …

Mijn verwachtingen naar het leven toe bijstellen deed me beseffen dat ik niet zoveel nodig heb om gelukkig te zijn. Leven met minder verwachtingen naar de ander, maakte dat ik minder snel een oordeel klaar had over de mensen om me heen. Opeens kreeg ik een heel andere kijk op vriendschap. Ik liet enkele vriendschappen los en kwam tot de conclusie dat wat je op één plek loslaat, op een andere plek wonderbaarlijk weer tevoorschijn komt. Leven met 2015 minder verwachtingen naar mezelf toe zorgde ervoor dat ik meer ontspannen in het leven sta. Ik zie opeens veel klaarder wat er nu echt toe doet in mijn leven.

Toch is er nog één ding dat ik verwacht van mezelf: dat ik mezelf au-serieux neem. Mezelf ruimte geven om mijn leven te creëren naar eigen wens en verlangen. Mijn eigen wereld maken, waar ik mijn liefde, schoonheid, licht, vriendschap en creativiteit in kwijt kan. Want als er één ding vast staat in 2016: ik kan niet meer terug naar 2015, want ik was een heel andere persoon toen... daar waar ik zwaar beladen was, ben ik nu een veertje… Laat de winds of change maar waaien… ik ben er klaar voor …

lint-711890_1920

5 thoughts on “2015 keer loslaten

Geef een reactie

