Zomerwandeling in Doomkerke

Tussen het afzetten van mijn dochter op paardenkamp bij Bloso* Woumen en het bezoeken van Reedpool Landhuis, had ik even tijd om een wandeling te doen. Gemakzuchtig als ik ben, kies ik een wandeling in Doomkerke, zo hoef ik me niet druk te maken over niet tijdig op mijn afspraak te geraken, het Reedpool-domein ligt immers ook in Doomkerke.  Op RouteYou zoek ik op voorhand ideetjes voor een wandeling. Ik wil maximum 2u30 stappen en met zijn 8,78 km past de wandeling Langs een kasteel met een crimineel verhaal precies bij wat ik zoek. (tja, dat is de titel van deze wandeling, maar dat kasteel heb ik totaal gemist! 😉 )

De start van mijn wandeling is aan het Landschapspark Disveld. Daar werd ik al verrast door een prachtig aangelegd parkje, met net wandelpad, dat langs de achterzijde van de kerk leidt, doorheen een boomgaardje tot aan een uitnodigende speeltuin. Meestal als ik een wandeling start, dan vlieg ik er meteen in en zet er graag een stevige pas achter. Dat kan dus niet, maar dat is helemaal niet erg, want het is er best gezellig! En bovendien voel ik al iets hoognodig en dringends mijn aandacht vragen… maar geen probleem, er zijn zelfs toiletjes beschikbaar voor de spelende kinderen of bankzittende mama’s… oef…

DoomkerkeDisveld6

Helemaal ontspannen kan ik nu het lange rechte pad op, langsheen de mais en het laatste stuk van dit mooie park.

Ik werp nog een laatste blik op de Sint-Caroluskerk en dan … en route…

DoomkerkeSintCaroluskerk

Het wandelt nogal afwisselend, tussen bossen met imposante, eeuwenoude bomen, langsheen straten zonder voetpad (opgepast!) maar wel met hier en daar prachtige bloemen om te bewonderen.

Doomkerkebloemen2

Aan de Planterijstraat lijkt er maar geen einde te komen – macadam – macadam – en dan ben ik blij om op een kruispunt aan te komen. Volgens mijn wandeling moet hier een Veldkapel zijn en die is er ook, maar tot mijn verbazing ontwaar ik tussen de bomen een hele hoop grafzerken. Ik waan me plots in een halloweenfilm.

Het blijkt om de oude begraafplaats van de “Ecole de Reforme de Ruyslede” te gaan.  Er werden directeurs, personeelsleden en soms ook kostgangers begraven.

SintPietersveld

Sommigen mensen vinden een begraafplaats maar akelig. Maar ik voel er mij helemaal op mijn gemak. Van de doden heb je immers geen last, het is er meestal heerlijk rustig, en in dit geval, tussen de bomen ook lekker koel.

Ik vervolg mijn weg langsheen de Bruggesteenweg, welke nogal druk bereden wordt, en ben dan blij dat ik een zijwegje kan inslaan. Er staan borden met: Niet betreden, staatsdomein! maar aangezien ik ook pijlen tref van een bewegwijzerd wandelpad, ga ik ervan uit dat het oké is om het pad te nemen.

Dan kom ik uit op een mooie domein Sint-Pietersveld, dat vroeger een soort Landloperskolonie was. Vandaag is er nog een Penitentiair Landbouwcentrum en aan de andere kant van het domein een Gemeenschapsinstelling voor gesloten jeugdzorg. Hopelijk heeft deze mooie, groene omgeving een positieve invloed op deze mensen. Zij moeten een nieuwe start maken in hun leven, welke niet over rozen gaat.

Scheepsput5

Ik kom een bijzondere vijver tegen, waar de stilte me helemaal inneemt. Zittende op een bankje, geen mens in de buurt, geen wandelaars, geen auto’s, geen lawaai what-so-ever, behalve de natuurlijke geluiden van deze omgeving. Er is niks dat een mens zo kan herbronnen. Zaaaaalig!

Achteraf lees ik dat er, in de negentiende eeuw, in deze kogelronde vijver, een driemaster stond! Deze werd gebruikt om de jongens uit het nabijgelegen heropvoedingsgesticht op te leiden als matroos! Hoe kwamen ze op het idee, maar het bleek wel succesvol aangezien er toch honderden jongens hier hun opleiding volgden. In 1913 werd het bizarre project opgedoekt.

Het laatste stukje van mijn wandeling brengt me doorheen het natuurreservaat de Gulke Putten. Daar kan je maar deels in, aangezien het zendstation van de staat nog steeds in werking is. Maar verder is er voldoende te zien om een natuurgezind hartje op te halen.

Natuurlijk gaat mijn wandeling niet helemaal volgens plan. Het laatste deel is niet erg duidelijk, moet ik nu doorheen dat natuurgebied, of de weg er rond nemen? Ik probeer met google maps op mijn gsm terug op het juiste spoor te geraken.

Bosbijnaaanheteinde

Uiteindelijk vind ik een nieuw aangelegd paadje dat me langsheen het Kamphuis ´t Haantje brengt. Langs daar vind ik al snel de weg terug naar mijn vertrekpunt. Een Carré Confituurke wacht op me in de auto om terug krachten op te doen!

Wat is jouw mooiste zomerwandeling?

Liefs,

Vanessa

*Bloso heet nu Sport Vlaanderen, wat ik een erg spijtige beslissing vind, gezien Bloso zo’n gekende naam is.
8 thoughts on “Zomerwandeling in Doomkerke

  1. Oh, Vanessa, wat had ik die wandeling graag samen met jou gedaan; jouw verhaal roept zoveel herinneringen op aan de wandeling die ik er deed met mijn wandel- en zielemaatje (wijlen) Lieve Bonne. Ik herinner mij alle namen die ik lees in jouw blog; wij volgden echter knooppunten. Blijkbaar volgde jij Google Maps (ik beschikte toen nog niet over een gesofistikeerde GSM).
    Er is echter nog een tweede reden: jouw bezoek aan het landhuis Reedpool. Je vermeldt de naam enkel in de introductie; vandaar dat ik heel nieuwsgierig ben. Heb je daar Gen – de Vrouw des Huizes – ontmoet? De tuin van het landhuis bezocht? Een creatieve workshop gevolgd misschien?
    Een hartelijke groet, Viviane

    1. Hey Viviane,
      Wat spijtig dat jouw lieve wandelmaatje heengegaan is, ik stel me jullie voor, samen zittend aan die vijver… ik stuur je een virtuele knuffel! ❤
      En ja, ik bezocht er Gen en kreeg er een rondleiding op het hele domein. Gen heeft vorig jaar deelgenomen aan mijn schrijfcursus over levensverhalen. Vanaf dan krijg ik geregeld uitnodigingen en ze stuurde mij haar website door. Ik wou eens een kijkje nemen én vooral Gen nog eens terugzien. Het was een fijne namiddag! Een heel bijzondere plek moet ik zeggen!
      De hele energie van Doomkerke deed me deugd…
      liefs,
      Vanessa
      ps: ik ga ook graag eens met je wandelen! Misschien moeten we dat maar eens doen! 🙂

Geef een reactie

