Erträglich Breendonk

Ik weet werkelijk niet wat me bezielde om een uitstap te doen naar het Fort van Breendonk. Waarom zou ik mijn gevoelig zieltje vrijwillig blootstellen aan verhalen van miserie en pijn?

De intentie was goed. Een vriendin had een opleiding gevolgd om rondleidingen te geven aan haar klasgroepen. Ze zocht vrienden om in de vakantie haar gidsbeurt al in te oefenen. Zodoende gaf ik me op, uit liefde voor deze vriendin, om mee te gaan. Onderweg er naar toe bekroop me reeds het gevoel van spijt. Innerlijk begon ik aan de bouw van een muurtje zodat ik bestand zou zijn tegen de gruwelijkheden.

Helaas…

Oorspronkelijk gebouwd als één van de forten van de tweede fortengordel die Antwerpen moest verdedigen in tijden van oorlog, werd het in WO II door de Duitsers gebruikt als gevangenis. Er werden Joden en politieke gevangenen opgesloten. Al snel kreeg het de bedenkelijke bijnaam de Hel van Breendonk. Er heerste een schrikbewind van terreur, dwangarbeid, verhongering, mishandeling en marteling.

De gebouwen an sich zijn niet zo’n probleem, noch de grote foto’s die her en der opgesteld waren. Gebouwen zijn maar baksteen. De foto’s bleken genomen te zijn in het kader van propaganda en stelden de zaken positiever voor dan de werkelijkheid. Net zoals het onderzoek dat er kwam naar aanleiding van berichten van mishandelde gevangenen. Uiteindelijk was de conclusie van de onderzoekscommissie dat het leven weliswaar moeilijk was, maar toch erträchlich – draaglijk.

Daar tegenover staan de verhalen van de mensen die er aan hun einde kwamen, de verhalen van de sadistische bewakers, de verhalen van overlevers die voor het leven getekend waren… deze blijven plakken aan de ziel. Zoveel leed, zoveel pijn, waarom toch? Het is ondraaglijk.

Ik geloof in de goedheid van de mens, maar op zo’n plek als deze wordt dat geloof zwaar op de proef gesteld. Tekens van liefde zoek je dan, het waarom van deze gevangenen. Zoals de Brusselse postbeambten die Duitse documenten hadden achtergehouden als daad van verzet.

20170722_150304

Of de verzetsstrijders van Seinzeilles die enkele Duitse soldaten hadden gedood om een Amerikaanse piloot te bevrijden. Tekens van liefde voor hun land, voor de vrijheid… Of het verhaal van die ene slaapzaal waar ze elkaar steunden en hun verblijf draaglijker maakten. Tekens van liefde voor je medemens.

Die nacht kan ik de slaap niet vatten. De verhalen van de mannen die in Breendonk aan een gruwelijk einde waren gekomen bleven door mijn hoofd spoken. Gelukkig was daar mijn man, tegen wiens lichaam ik me kon leggen, een warm, levend lichaam om zo het leven te ervaren.

En het besef dat ik maar één ding te doen heb, tegen al deze gruwel: dat is genieten van het leven, ten volle leven en er alles uit halen wat ik kan. En dat is de werkelijke reden waarom ik dit verhaal deel op mijn mijmerblog voor zinzoekers… soms zijn er dingen die zo zinloos blijken te zijn, dat je daar tegenover een daad van zinvol verzet moet plegen en bewust moet kiezen voor geluk!

 

Aanvulling: deze namiddag begeleidde ik een stiltewandeling waarbij de deelnemers een levenskunstkaartje trokken. Ik trok er ook eentje en daarop stond: Draaglijk Licht. Van synchroniciteit gesproken!

20170723_184121

8 thoughts on “Erträglich Breendonk

  1. Soms hebben we het donker nodig om ten volle van het licht te kunnen genieten… maar het blijft onbegrijpelijk wat de mensen elkaar aan doen… mooi verslag.

  2. Ook voor mij is het zo: ik ben niet in staat om dit kamp of een ander te gaan bezoeken. Ik heb er al zoveel over gelezen dat ik voor mijn ogen zie hoe het moet geweest zijn….
    In ieder geval een heel mooi verslag.

    1. Hey Liesbeth, dat is erg moedig van jou. Het is een aanrader in die zin dat je wel een goed beeld krijgt van wat er daar gebeurd is. Maar de verhalen zijn erg indringend en als je een groot inlevingsvermogen hebt dan kan het echt onder je vel kruipen… Het was een gevangenis, maar de “sfeer” was er zoals in een concentratiekamp (zonder de endlösung dan).

Geef een reactie

