Eik-boek 1 : Torens van februari, Tonke Dragt

downloadEik-boek* 1: Torens van februari, Tonke Dragt

Het boek start met een inleiding, waarin de schrijfster Tonke Dragt, een schets maakt van een dagboek zoals ze deze in handen kreeg. De indruk wordt gewekt dat zij de tekst niet zelf geschreven heeft, maar van haar ‘macht’ als schrijfster gebruik maakt om een bijzonder verhaal dat haar werd aangereikt in de wereld te brengen. Ze beschrijft de pagina’s, de schrijfstijl en hoeveel losse bladen die erbij horen en welke aanpassingen ze maakte om het verhaal vlot leesbaar te maken. Toch benadrukt ze helemaal niets aan het verhaal toegevoegd of veranderd te hebben.

De openingsscène is al even mysterieus. Het is in dagboekstijl geschreven en neemt aanvang op 30 februari. We begrijpen al snel dat de schrijver in het dagboek schrijft om te ontdekken wie hij is. Hij is dat immers vergeten, zelfs zijn naam weet hij niet meer. De enkele herinneringen die hij heeft, zet hij nauwkeurig op papier, in de hoop dat andere herinneringen naar boven komen. Alle ontmoetingen die de jongen heeft en ontdekkingen die de jongen doet, maken het mysterie steeds groter. Het speelt zich af in de duinen aan zee, waar twee rare torens staan waarvan niemand weet waarvoor ze dienen. De jongen voelt zich aangetrokken tot de torens, alsof de antwoorden op zijn vragen daar te vinden zijn.

Je wordt als lezer meegezogen in het verhaal, omdat je mee in de verwarring van het hoofdpersonage zit en je net als hij opheldering verlangt. Stukje bij beetje ontdek je dat de jongen in een andere wereld is terechtgekomen. In deze vreemde wereld lijkt alles voor een stuk op zijn wereld, maar is in vele zaken heel erg verschillend. Hij voelt de drang om terug te keren naar zijn wereld, maar wanneer hij verliefd wordt op een meisje moet hij een keuze maken.

Ik las het boek in mijn jeugd. Als tiener was ik een echt leesbeest. Ik herinner me als de dag van gisteren dat dit boek een enorme indruk had gemaakt op me. Het idee dat er parallelle werelden zouden kunnen bestaan, vond ik helemaal geweldig. Die andere wereld die in het boek geschetst werd, leek me heel bijzonder. Er was geen sprake van hoge flatgebouwen, de school was op een vrije manier ingericht en je kon in een dier veranderen wanneer je dat wilde. Ik voel tot op vandaag nog steeds de spijt die ik ervoer toen het boek uit was. Ook al las ik nadien alle andere boeken van Tonke, die allemaal ook wonderlijk en uniek waren, geen enkele kon dat effect evenaren dat dit boek op me had.

20170616_115800Ik ontdek het boek terug in mijn plaatselijke bib en neem het mee om te lezen. Het is al zo lang geleden, dat ik toch nog opnieuw verbaast wordt door het verhaal. Het boek is voor het eerst uitgekomen in 1973. Toen was ik zelfs nog niet geboren! Sommige verhalen zijn tijdloos. Sommige verhalen zijn verloren tussen de plooien van andere, misschien meer populaire boeken. Sommige verhalen zijn gewoon pareltjes die je stiekem voor jezelf wil houden. Maar toch ben ik blij dat deze ouwe gouwe nog steeds in de bib wordt aangeboden en niet zoals vele anderen plaats heeft moeten ruimen voor nieuw.

Dit Eik-boek is al een eerste boek dat iets over mij onthult. Ik ben ook op zoek, ik tast in het duister, wil de wereld om me heen begrijpen en van daaruit ontdekken wie ik ben. Daarom schrijf ik, niet alleen deze blog, niet alleen mijn verhalen, maar ook gewoon in een dagboek. Ik hou me hierbij steeds netjes aan de juiste datum, dat wel. 😉 En voorlopig heb ik nog geen parallele wereld ontdekt en kan ik nog niet in een diertje veranderen, maar ik ben op de goede weg, dat geloof ik! Want op een dag ontdek ik het juiste woord!

PS: als iemand een exemplaar voor me heeft liggen met deze fantastische jaren ’70 boekomslag, dan hoor ik het graag!

___________________

*Wat is een Eik-boek? Een Eik-boek is een zelfbedachte term die ik gebruik om de boeken aan te duiden die me zo hard gegrepen hebben, die me veranderd hebben, die ervoor gezorgd hebben dat ik op een andere manier naar de wereld kijk.

De term is tweeledig. Het verwijst naar de boom Eik, die staat voor wijsheid. Maar ook “geluidsmatig” naar het werkwoord ijken. Ijken betekent de nauwkeurigheid van een meetinstrument of meetmethode vergelijken met een standaard. Waarmee ik dus bedoel dat ik mezelf opnieuw ‘ijk’ aan de hand van de wijsheid die ik in deze boeken vond.

Je zal vast zelf wel tig boeken bedenken die voor jou hetzelfde hebben betekend. Vermits ik een blog heb, voel ik de drang mijn Eik-boeken met jullie te delen. Misschien herken je jezelf er in? Misschien doe je een boekentip op? Of misschien vind je het gewoon prettig om te lezen wat mijn inspiratiebronnen zijn? Doe gerust mee met het Eik-boek verhaal en post je eigen boeken-biografie! #Eikboek

17 thoughts on “Eik-boek 1 : Torens van februari, Tonke Dragt

  1. Heel mooi en interessant beschreven Vanessa. Ik herken er ook mezelf in en heb ook een hele serie Eik-boeken – zoals je dat zo goed beschrijft. Ik heb al zin om die boek eens te lezen. Nu bedankt om onze aandacht erop te vestigen, maar ook om je eigen verhaal erover te mogen lezen.

  2. Voor mij zout op mijn huid van Benoite groult.
    Franse titel de bloedvaten van mijn hart.
    Dit boek herlees ik om de 5 jaar sinds mijn 20. Omdat ik in de eeuwige echte liefde wil blijven geloven ook al is ze onmogelijk.

  3. Wat een mooie term eik-boeken. Ja die ken ik wel. Eline Vere van Couperus is er zo eentje. Maar ook de Olive Farm serie van Carol Drinkwater. Heerlijk!
    Ik zal Tonke Dragt er ook weer eens bij pakken. Dat is ook geweldig. Dank voor deze verrijking 🙂 Goed weekend xx

  4. Als je van Nederlandse literatuur houdt dan is het prachtig. Oud Nederlands. De eerste echte psychologische roman ooit geschreven. Het is geen lichte kost. Maar zo mooi…. 1886 geloof ik (kan er een paar jaar naast zitten…). Ver ijk ing Ver eik king. Heerlijk! 😉 xx

  5. Lieve Vanessa, Een mooie zomer en ga vooral door met je inspirerende blog waar ik telkens weer van geniet. Lieve groet, Tanja

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    >

Geef een reactie

