Vijf belachelijk eenvoudige manieren voor zelfzorg

Waarom hol je maar door? Waarom ben je zo druk? Wanneer neem je geen tijd voor jezelf? Ik vind het, als werkende moeder, herkenbaar om altijd maar in doe-modus te zitten. Er is altijd wel iets dat moet gebeuren. Maar het is niet oké wanneer ik merk dat ik er prikkelbaar en ongeduldig van word. Bijvoorbeeld de ochtendrit in de auto naar school is opeens minder leuk. De kleine tegenvallers worden olifanten. Zo’n type olifant die graag een uitje maakt in een porseleinwinkel…

Maar ik heb ondertussen vijf manieren gevonden om op belachelijk eenvoudige wijze mezelf goed te verzorgen. Misschien kan het jou ook inspireren. De clue is wel: regelmaat!

Tip 1 : Het smeersel van de dag

Ja, een mens wordt al eens een dagje ouder, een rimpeltje hier en een ouderdomsvlekje daar.. hihi! 😉 Neen, ik ben nooit een mens van veel schoonheidsproducten geweest. Maar enkele vlekken op mijn voorhoofd ergerden me zodanig, dat ik eens naar de apotheek om raad ging. Ik toog huiswaarts met wat lekkere smeersels, niet om op te eten, maar om op mijn gezicht aan te brengen. Op dit moment is dat een heerlijk ritueel van me geworden, om ’s avonds de ‘serum’ aan te brengen en ’s morgens de UV-dagcrème. Het feit dat ik mijn gelaat verzorg, voelt als extra zelfzorg. Het gelaat is immers datgene waarmee je voor de dag komt. Ik kijk in de spiegel en zie een fris verzorgde vrouw terugkijken! 😉

Maar volgens mij maakt het niet uit welk smeersel je gebruikt. In het verleden had ik al rituelen waar ik dagelijks mijn voeten masseerde met olie of mijn lichaam verzorgde met voedende crème. Kies vooral iets waar je een lekker gevoel bij krijgt: iets dat goed smeert, een aangenaam geurtje,… en doe het met aandacht. Je bent er maar 5-tal minuutjes mee bezig, piece-of-cake!

Tip 2 : Het stukje groen van de dag

Ja, een mens heeft zo zijn routine. Elke dag passeert het bepaalde straten, wijken, gebouwen, misschien trein-tram-bus, enz… Maar kan je ook van dit vlug-ik-moet-ergens-zijn-doortocht een moment van zelfzorg maken? Tuurlijk! Zoek jouw stukje groen van de dag op! Wellicht is er in de buurt van jouw werk of woonst een statige boom, een gezellig parkje, een plantsoentje, een stukje bos, waar je tussen de middag even kan zijn. Of onderweg naar school, zie je een hoekje vol groen waar je je hoofd even kan in steken. Onderzoek heeft al lang uitgewezen dat groen een mens goed doet. Beetje zelfzorg is dus een stukje groen opzoeken! Wacht niet tot het naar jou komt! 😉

Zelf heb ik vlakbij de school van mijn kinderen de groene douche-straat al gevonden. Je waant je echt van vorstelijke bloede wanneer je statig tussen deze dreef vol Paardenkastanjes schrijdt!

20170515_160342

Tip 3 : Niets*

Ja, de westerse mens weet het wel zeker: elk moment moet een productief moment zijn! Wee diegene die zijn tijd verprutst door gewoonweg NIETS te doen! Kijken naar de lucht of de bloem die onzichtbaar voor het oog groeit. Voelen van de zon op je gelaat. Gewoon ergens staan en zijn.  Foei toch!

Maar vele wijzen uit het heden en verleden weten dat niets doen heel vruchtbaar is. Het is niet onder woorden te brengen wat het dan precies met je doet. Maar wat wel vast staat is dat elke dag 15 minuten niets doen je welzijn verhoogt. Eenvoudig toch?

Ben je nog niet overtuigd, dan deel ik graag volgende wijsheid van Lao Tze met jullie:

We vormen klei tot een pot maar alleen de leegte erin kan iets bevatten.

Tip 4 : Het streepje muziek

Ja, muziek verzacht de zeden. Iedereen weet precies welke muziek hem goed doet. Welke liedjes een happy feeling geven, en op welke beat je jouw woede eens goed kan afreageren. En het muzieklandschap is zo rijk, dat het zeker de moeite waard is om eens te gaan rondneuzen en je eigen ‘Troost‘-, ‘Oppep‘- of ‘Zen‘ – muzieklijst te maken!

Terug naar die ochtendrit naar school. Die wordt inderdaad een stuk leuker als we met z’n allen mee-kwelen met bekende liedjes… Dat mama op dat moment stiekem aan zelfzorg doet, hoeft niemand te weten! 😉

Tip 5 : Schrijf!

Ja, bloggers weten het al: schrijven doet deugd. En als je er niet zo op gebrand bent om gelezen te worden, dan start je gewoon thuis een schrijfschrift. Dagboek wordt dat ook wel eens geheten 😉 en neen, dat is niet alleen voor bakvissen!

Hier is regelmaat zeker aan te bevelen: elke ochtend een kwartiertje schrijven is een weldoener voor hart en geest. Maar zelfs als je het niet zitten elke ochtend vroeger op te staan hiervoor, kan je op elk moment van de dag even alles van je af schrijven. Belangrijk is dat je gewoon schrijft, zonder je pen van papier te halen en jezelf toelaat ook ongelofelijke bagger te schrijven. Geloof me, dat lucht op!

 

Welke zelfzorg werkt altijd bij jullie?

Liefs,

Vanessa

*Voor deze tip haalde ik inspiratie uit het boek “Je dagelijkse portie geluk” van Martha Beck.20170517_092612
14 thoughts on “Vijf belachelijk eenvoudige manieren voor zelfzorg

  1. De smeersels die je hier opsomt, zijn ook mijn smeersels die mij doen stilstaan… + mijn kat knuffelen + over het strand lopen en de gedachten laten waaien. Mooi blogje! Lieve groet.

  2. Gezien mijn leeftijd heb ik blijkbaar een grote behoefte én tijd zat voor zelfzorg:
    – mijn ochtendritueel bestaat uit drie delen
    1. korte ochtendmeditatie (liefst op mijn terras)
    2. een ‘intiem gesprek’ – drie pagina’s lang – met mijn schrijfschrift (wat een leuk woord voor dagboek!)
    3. creatieve meditatie in mijn dankschriftje (een andere en korter woord voor dankbaarheidsdagboekje = een combinatie van schrijven en tekenen
    – mijn avondritueel = schrijven en/of bloggen tot middernacht.
    Dank voor jouw suggesties en bij voorbaat dank voor de suggesties van jouw lezers, want … gezien mijn leeftijd heb ik blijkbaar een grote behoefte én tijd zat voor zelfzorg!

  3. Ik kan me perfect vinden in je vijf tips! Ook voor mij komt er nog mijn poes bij. Naast het schrijven (ook dagelijks), het lezen van één gedicht per dag en in de vooravond een uurtje in een boek lezen. En natuurlijk ook het tekenen. Best wel veel hé 🙂 ?
    Ik geef mezelf ook ieder weekend een extraatje (niets materieels hoor), gewoon omdat het weekend is :-).

    1. Ik denk dat ik nog een extra post kan doen met vijf tips, want onder jullie reacties zijn er dingen bij die ik eigenlijk ook al doe! Knuffelen met mijn katten en een gedicht lezen doe ik ook! Wat een leuke inspiratie krijg ik hiervan! ❤

  4. Dank u wel Vanessa, en ook de suggesties van de andere. Ja allemaal heel inspirerend hoor! Ik vind het ook heel verkwikkend en zalig van even rond ons tuintje te wandelen en de planten te bekijken, zalig is dat. En om een beetje vroeger wakker te worden om het ochtend concert van de merels te beluisteren..

  5. Dank je voor de tips. Ze zijn belachelijk eenvoudig en toch moet ik er steeds weer aan herinnerd worden. Wat een prachtige laan. Genieten van de omgeving (de prachtige Betwuwe) en de vogels doe ik overigens wel al ten volle.

Geef een reactie

