Ik schrijf mijn hoofd helder

Ik krijg geen letter meer op papier,… Neen, dat is niet helemaal waar. Ik krijg geen letter meer op de blog. Maar dat klinkt dan weer zo raar. Om de haverklap bedenk ik een goede blogtekst, met titel en al, en wervend taalgebruik, wervelende woorden die iedereen betoveren. Meestal lig ik dan in mijn bed, zo vlak voor het inslapen, en neem ik niet de moeite die geniale zinnen die in me opkomen op te schrijven. ’s Morgens zijn ze uiteraard allemaal met de noordermaan verdwenen!

Maar wat houdt me zo bezig de laatste tijd? Ik lees het boek Autobiografisch schrijven van Willemijn Soer (Christofoor). Het antroposofisch uitgangspunt om naar het levensverhaal te kijken boeit me mateloos. Flarden van herinneringen komen bovendrijven. Ik kan me niet bedwingen om te gaan schrijven aan de hand van de oefeningen in het boek. Iets in mij wil begrijpen, waarom de dingen gaan zoals ze gaan. Schrijven over deze eerste helft van mijn leven helpt me om dingen helder te zien. En zoals Willemijn het zo mooi aangeeft in het boek: het schepsel weet meer dan de schepper! Ik ben de schrijver en maak het schrijfsel. Wanneer ik het schrijfsel nalees, ontdekt ik zaken die ik over het hoofd zag, verbanden waar ik blind voor was. Het schrijfsel leert mij anders kijken naar mijn leven.

In mijn favoriete Kinderboekenwinkel vond ik nog geinige kaartjes om herinneringen op te halen. De bedoeling is om een gesprek aan te gaan, maar al schrijvend gaat het ook prima. Eigenlijk droom ik er nog steeds van om een cursus autobiografisch schrijven te organiseren. Ik volgde ooit in Nederland een opleiding bij Josée Fransen. Ik geniet er altijd van om de verhalen van mensen te horen, verhalen van hun leven, hun jeugd, hoe alles anders was toen. Het is geen toeval dat ik steeds weer in gesprek raak met oude mensen die op hun ‘dorpel’ staan te hunkeren naar menselijk contact. Ik denk dat ik een toegankelijk persoon en een goede luisteraar ben.

Ook de maancollage van 12 maart leert me luisteren. Ik luister naar wat er vanbinnen leeft. Schrijf je hoofd helder! staat er. En ook Zacht voor de ziel. En de woorden Voelen en stromen bij het groepje oranje visjes. Ik zie herkenning voor alle gevoelens die ik soms als lastig ervaar: ik voel teveel, wil liefst niet meer voelen, wil dat het stopt.

Maar niet meer, er is iets veranderd. Ik snap dat mijn gevoelens me iets willen vertellen. Dat het altijd pijlen zijn die me een bepaalde richting wijzen: “Naar daar, ja!” roepen ze. Of ze fluisteren: “Neen, niet daarheen!” Ik moet ze enkel leren lezen en de juiste volgen. Mijn leven komt in een moeiteloze stroom, ik heb vrede met wat het mij brengt.

Ook mijn bollen katoen die stof lagen te vangen in de kast krijgen een nieuwe vorm. Met één haakje per keer worden het bolletje Narcisgeel en het bolletje Steampunkgrijs een grafisch patroon dat me blij maakt wanneer ik er naar kijk! Handtas in wording om elke dag bij me te dragen en blij van te worden… een kinderhand is toch snel gevuld. 😉

20170319_141321

28 thoughts on “Ik schrijf mijn hoofd helder

  1. Ja mooi autobiografische verhalen. Altijd luisteren naar je gevoel alsjeblieft. Zonder gevoel is het maar een stukje. Misschien moeilijker maar loop er niet voor weg. Mooie tekening van die maan ook. Benieuwd hoe je verder gaat.

  2. En uiteindelijk heb je dan toch de (mooie) woorden gevonden of de letters voor je blog. Zoveel dingen die gelijk lopen herken ik. Behalve dan onze leeftijd. Jij bent, vermoed ik, een pak jonger dus je droom (ook altijd mijn droom geweest) kippen te houden kan nog uitkomen.
    Het boek Autobiografisch schrijven ligt op me te wachten. Ik heb eerst De wil en de weg en Het hoe van Jan Brokken gelezen. Die zijn net uit. Allemaal boeken over schrijven. Zoals je al gelezen hebt, ben ik door de geuren van ’t SchrijfNest in het huis van mijn kindertijd beland.
    Ik wil maar zeggen: een heel mooi stuk Vanessa, prachtig geschreven en leest als een trein!

    1. Dankjewel voor je lieve reactie! Juist die verhalen over jouw thuis, jouw kindertijd, boeien me zeer! Elk boek dat ik al las over levensverhalen schrijven roept herinneringen op. Altijd tof om dan op die ‘vibe’ aan de slag te gaan!

  3. Wat interessant Vanessa, dat boek over autobiografisch schrijven zou ik ook wel willen. Ook de kaartjes met vragen zijn leuk. Ik kan het beste schrijven als ik een opdracht krijg. Dus dat is wel iets voor mij.
    Inspiratie laat zich niet dwingen. Herkenbaar… soms heb ik ook heel veel verhalen, vooral achter het stuur in de auto. Eens ik thuis ben, is alles weer weg.
    Dat haakwerkje vind ik heel knap. Dat je dat kunt… ik ben zo’n knoeier in handwerk – niettegenstaande ik er vaak zin in heb. Helaas is het mij nog nooit gelukt om iets wat ook echt gelukt is te breien of haken. Gek is dat.

  4. Wat mooi geschreven. Ik heb een potlood en kladblokje naast het bed voor mijn geniale momenten 😂 Serieus, het werkt wel.
    Christofoor heeft heel veel interessant leesmateriaal. Ankh-Hermes ook. Zit ook in die alternatieve hoek. Ik ben antroposofisch opgegroeid. Nog steeds wel een beetje een soof eigenlijk.
    Volg je gevoel, je hart. Zo mooi.
    Haakwerkje ook ❤

    1. Ergens denk ik dat antroposofisch opgroeien zo goed voor me zou geweest zijn. Maar hier in Vlaanderen was dat niet zo bekend en nog altijd een beetje zeldzaam… Dank voor de complimentjes! Ik ben wel dol op Christofoor boeken, ook de kinderboeken.

      1. De jaarfeestboeken zijn ook zo leuk. Het is veel meer puur dan de vaak wat oppervlakkige ‘reguliere’ denkwijze vind ik. Ik zat op de Vrije School, Steiner onderwijs. Daar heb ik meer geleerd dan ik op het gewone onderwijs zou hebben geleerd denk ik. Ik ben een echt kunstkind, tekenen, boetseren, muziek. Kon ik daar naar hartelust ontwikkelen. Die ruimte is daar gewoon. En waar je wat meer nodig hebt dan is die ondersteuning er ook. Word je heel rijk van.

      2. Maak mij maar jaloers ja! 😮 Ik ben enkele jaren geleden naar een info-avond en rondleiding van een Steinerschool in de buurt geweest. Toen voelde ik me zo triest dat ik daar niet had gezeten als kind. Mijn kinderen gaan er niet omdat mijn man er niet in gelooft, spijtig genoeg. Het zou anders wel bij mijn dochter passen…

      3. Ik heb ook spijt dat mijn dochter daar niet zat. Voor ons was het de afstand, maar mij moeten ze niet overtuigen vd voordelen v Steiner.

  5. Je schreef een goede blogtekst, met titel en al, en wervend taalgebruik, wervelende woorden die mij als volger betoveren. Daarnaast interessante verwijzingen naar boeken en kaartjes (wat een leuk woord: geinig) en je geeft ons een inkijk in jouw volle maan collage van maart en je kleurig handwerk.
    Wat wil ik als lezer nog meer? Uitkijken naar je volgende blogtekst Vanessa!
    Oh, ja ik wil nog iets: de auteur/uitgever van die kaartjes; ik vind ze niet via Google.
    Een digitale knuffel, Viviane

  6. Wel gewoon doen die cursus autobiografisch schrijven!
    De combi haken en schrijven doet zich hier ook voor. Als ik moet bedenken dan haak ik. Weet ik hoe het te verwoorden dan vliegt de pen over het papier ❤

    1. Jaaa! Weet je dat ik een tijd geleden, in en onnozele bui, dacht te stoppen met haken omdat ik me ‘serieus’ wou toeleggen op het schrijven!! hahaha! ik moet nog altijd om mezelf lachen!! Jij had het precies al eerder door dat het elkaar aanvult! 😉

      1. Nou zo veel eerder ook niet. Deze week pas 😉 maar het houdt me wel lekker bezig. En paar uur per week is wel voorbehouden voor haakwerk. Terwijl het schrijfwerk standaard een onderdeel is van mijn ochtend 🙂

  7. Ik denk zelfs dat je zo’n cursus autobiografisch schrijven niet echt nodig hebt. Je pen produceert nu al heel mooie woorden, zinnen. Uiteraard kan het wel ideeën opleveren…
    Knap breiwerk. Zelf zal ik het niet proberen…

  8. Heel verstaanbaar geschreven Vanessa, las elk woord van je met interesse en met een herkenbaar gevoel. Je brengt uit in ons wat we ook zelf willen, en wensen. Wat we willen ervaren in ons leven, je bent daar echt goed in hoor en ik lees je blogs heel graag en leer er van. Als ik voor het slapen, of zelfs soms tijdens de nacht als ik half wakker lig nadenk, dan kan ik heeldere problemen oplossen, en dan ken ik zoveel wijsheid, maar gedurende de dag ontglipt het me! Hartelijke groetjes.

    1. Dankjewel Agnes! Fijn jouw reactie te lezen. Ik kom soms ook eens op je blog lezen, maar de laatste tijd lukt het me weinig. Ook andere blogs in mijn volglijst vallen vaak uit de boot. Het is met periodes bij mij, soms veel, soms weinig…

      1. Bij mij is het juist ook zo Vanessa, vandaag ben ik bezig met de meest gewaardeerde blogs per subscription in mijn email inbox te ontvangen, zo heb ik er een betere kijk op – hoop ik 🙂

Geef een reactie

