Oostenrijkse natuur in Die Wand

Het was niet mijn bedoeling zo laat op te blijven, maar wat ik zag was zo hypnotiserend. Ik kon me er niet toe bewegen mijn ogen van het scherm te halen, ook al had ik op de opnameknop geduwd. Dat was de schuld van Canvas, waar gisterenavond Die Wand op het programma stond.

3627060041

Het verhaal is eenvoudig. Een vrouw verblijft in een weekendhuisje in Oostenrijks berggebied. Haar reisgenoten gaan naar het dorp om inkopen te doen, maar komen niet meer terug. Wanneer zij ze gaat zoeken, stoot ze op een onzichtbare wand die haar afsluit van de buitenwereld. Een hond, een koe en een kat houden haar gezelschap. Eerst worstelt ze mentaal met de onzichtbare wand. Maar wanneer ze haar situatie aanvaardt, bouwt ze haar harde leven uit in samenspel met de woeste natuur.

De Duitstalige voice-over stem geeft de innerlijke dialoog weer van de vrouw, die op latere leeftijd terugblikt op haar ervaringen. De eenzaamheid en het harde werken om te overleven wegen zwaar. De dieren waarvoor ze moet zorgen zijn haar houvast.  Ook de natuur speelt een rol in de film. Niet als een zoetsappig, romantische plek om te herbronnen, zoals wij soms de natuur zien. Al is er wel die ene zomer waar ze op de alpenweide verblijft en zich voelt versmelten met de omgeving, los van de tijd. Maar die gelukzaligheid verdwijnt snel. Wanneer de winter een dikke laag sneeuw brengt, denkt ze aan eindeloos stappen in de sneeuw.

dewand-haushofer

Ook de relatie met haar dieren wordt inniger. Zo beschrijft ze de symbiose die ze ervaart met haar hond Luchs, van wie ze de kleine geluidjes en bewegingen al snel goed kan begrijpen. De foto hierboven is een movie-still op het moment dat zij op de alpenweide verblijft. Het mooiste moment van de film. Ik zat in de zetel, lekker knus, met de snorrende kat op mijn schoot, waardoor ik me plots verwant voelde met die eenzame vrouw die van de zon geniet met haar trouwe hond naast haar.

De beelden van de Oostenrijkse natuur zijn prachtig en de bespiegelingen zetten je aan tot denken. Kan je nog genieten van eindeloze natuur, als je jezelf de enige mens op de wereld waant? Hoe overleef je zonder iemand om voor te zorgen? Hoe zorg je ervoor dat je je verstand niet verliest?

haushofer_door_sibylle_haushofer_cmyk_bewerktIk vond het woordgebruik heerlijk intelligent, ik wilde dus meer weten. De film is gebaseerd op een boek van Marlen Haushofer (°1920-+1970), een Oostenrijkse schrijfster. Ze schreef nog meer boeken over eenzaamheid en vervreemding, maar Die Wand is het meest bekende boek. In 1970 stierf Marlen Haushofer op vijftig jarige leeftijd aan botkanker. Ik bestond toen zelfs nog niet!

Door de film ben ik nieuwsgierig geworden naar haar schrijfstijl en haar persoonlijkheid. Ik wacht geduldig naast mijn brievenbus op de bestelde boeken, waaronder Die Wand, Hemel die nergens ophoudt en de Duitstalige biografie getiteld ‘Wahrscheinlich bin ich verrückt…‘, die mijn nieuwsgierigheid moeten bevredigen.  Wordt vervolgd…

12 thoughts on “Oostenrijkse natuur in Die Wand

  1. Ik had precies hetzelfde; werd helemaal opgezogen door de film en ook de innerlijke dialoog vond ik heel mooi en wezenlijk. Een film die in je gedachten aanwezig blijft omdat je erover door filosofeert. Ben benieuwd hoe je haar boeken vindt.

  2. Heb een gedeelte van de film gezien , onverwacht. Is een film om met enkel gelijkgestemden te bekijken om nadien over te filosoferen . Roep vele vragen bij mij op. Hoe voelt een vrouw zich zo plots alleen achtergelaten , alleen op een onbekende plek? Geniet je dan nog puur van de natuur of gaat er zoveel door je hoofd dat je een crisis beleefd met jezelf. Aanwezigheid van de dieren , is hier wel een must. Heel interessant, benieuwd wat het boek je gaat brengen.. 😉

      1. mijn vriend vond het maar niks dus…ga eens kijken of ze de film hebben op dvd in de Bib

Geef een reactie

