Op een Volle Maan-dag gebeurt er altijd wat

Op Volle Maan-dag vriezen mijn tenen er af wanneer ik naar een voetbalmatch van mijn zoon ga kijken. De bijtende kou is een onverwachte tegenstander voor deze voetbal-mama die behept is met leesdrang.  Gelukkig bestaan er kantines, al is dat niet mijn biotoop. Maar op deze dag ben ik er zo gelukkig mee als een regenboog aan de sterrenhemel. Ik omarm de warmte, de koffie en de trage bediening door de gepensioneerde vrijwilligers. Want ik draag een boek met me mee dat gelezen wil worden.

Op Volle Maan-dag maak ik tijd om iets creatiefs te doen. Voor dezelfde zoon werk ik, eindelijk, dat gehaakte dekentje af. Met elke kleurencombinatie, elke haak in de draad, elke doorhaal denk ik aan mijn zoon. Het is voor hem en al mijn moederdier-gevoelens zitten er nu in. Doe nooit blasé over iemand die jou iets handgemaakt cadeau doet! Ik ben benieuwd wat hij ervan zal vinden. Hopelijk doet hij er niet blasé over.

Op Volle Maan-dag geef ik cursus aan één deelneemster. De anderen gaven allen verstek. Maar dat weerhoudt ons er niet van het allermeeste te halen uit de cursusavond. Ik ben plots verliefd op de verbinding die er tussen ons ontstaat door het schrijven en lezen, het knippen en plakken en het delen van elkaars dromen en plannen!

Op Volle Maan-nacht slaap ik altijd slecht. Ik woel en draai en denk aan alle zaken die ook in mijn leven nog woelen en draaien. Ik heb mijn draai nog niet gevonden in dit leven. Ik vraag me met groeiende paniek af wat mijn plek hier op aarde is. In een wanhoopspoging stort ik me op een grote opruim en neem me voor een minimalistische levensstijl aan te meten.

20170212_182247Op Volle Maan-dag schrijf ik een dialoog naar aanleiding van een afbeelding op mijn collage.


Hey, hallo, wat doe je daar?

Euh…

Oh, sorry, ik wou je heus niet storen. Misschien omdat jij je ogen zo dichtknijpt, dat je me niet zag aankomen. Ik ben Vanessa, ik dacht dat jij me iets te vertellen had?

Ja maar, zie je dan niet dat ik heel erg druk bezig ben?  Ik moet… ik moet… ik moet iets doen.

Dat zie ik ook. Maar ik wil het van jou horen, wat moet jij dan wel doen?

Ik moet hogerop geraken. Ik hang hier op een halve meter van de grond en ik ben nu al bang. 

Voel je paniek?

Ja, panisch ben ik, dat het me niet zal lukken. Er zit een enorme knoop in mijn maag.

Maar er is toch iemand achter jou die je steunt? Ze is er voor jou!

Eerlijk? Ik voel het niet, die steun, die handen op mijn rug. Ik ben zo druk bezig met mezelf dat ik het zelfs niet opmerk.

Je ziet er nogal gespannen uit. Zou het niet helpen als jij je een beetje zou ontspannen? Eventjes een oogje of twee voorzichtig openen en eens kijken waar je naartoe wou gaan?

Je hebt gelijk. Maar ik vind het zo moeilijk om te ontspannen. Ik durf al niet meer ontspannen. Tot helemaal daarboven moet ik van mezelf klimmen, tot helemaal in de sterrenhemel. Maar dat lukt me nooit. Ik ben een mislukkeling.

Maar is het al niet fantastisch dat je het probeert?

Maar ik ben zo bang.

Dat is ook zo, iets nieuws uitproberen, uit je comfortzone gaan, die hele klim aanvatten, maakt angstig. Maar ik ben zo fier op jou dat je het durft!

Fier? Wat doet dat deugd om te horen! Ja, misschien lukt het nu wel eventjes een oogje te openen en een klein stukje naar boven op te schuiven.

Ik geloof in je, je kan het! Ik zie het van hier!!

Ik ga ervoor! Wish me luck! Dank voor jouw aanmoediging!

Good luck ,dearest! En laat me snel weten hoe het allemaal gegaan is op jouw avontuur!

6 thoughts on “Op een Volle Maan-dag gebeurt er altijd wat

  1. Kijk naar het mooie dekentje voor je zoon, elke haak in een draad…zo gaat het ook in het leven( mijn mening), geduld en plots bied er zich iets aan..lees je graag

  2. En ondertussen, terwijl je wacht, of geduld beoefend schrijf je wonderlijk mooi, en lezen wij dat graag want het maakt ook ons denken, en zo’n stormen, of ‘donkere periodes van de ziel’ zijn heel belangrijk in het leven.

Geef een reactie

