Volle maan creatiespiraal

In 2016 maakte ik op elke Volle Maan-dag een collage. Voor 2017 had ik me nog niets voorgenomen. Sowieso loopt de Volle Maan Collage-schrijven cursus (mondvol) nog tot oktober 2017. Samen met de deelnemers maak ik elke workshop een collage, dus definitief afscheid van deze creatieve vorm is het nog niet. En dat is maar goed ook, gezien de kracht van de beelden en inzichten die het steeds weer met zich meebrengt. Ik merk het ook bij deelnemers van de online cusus, welke prachtige inzichten er naar boven komen. Bij Viviane, Chantal en Nicole, niet noodzakelijk in die volgorde 😉 , kan je volgen wat het jaartraject teweeg brengt.

20170115_203731

Op de cursusavond zelf stond ik stil bij mijn keuzevrijheid en alle creatieve impulsen die op mijn pad komen. Na het collage-plakken, voorzag ik een imaginatie-oefening voor de deelnemers. Aansluitend schreven we op kleine strookjes papier onze dromen en wensen op. Daarmee creëerden we een gezamenlijke wensenspiraal. De theelichtjes verlichtten de weg langs waar onze wensen spiraalsgewijs de wereld in mogen vliegen…

20170112_221310

Toch wilde ik nog steeds iets creatiefs voor mezelf doen in de beslotenheid van mijn creatieve-chaos-kamertje. Tijd maken voor creativiteit is voedsel voor mijn ziel. Het geeft me een momentje voor mezelf, van niets iets moois maken, iets nieuws neerzetten in de wereld. Dat het iets met de handen zou worden, was duidelijk. Een verhaal schrijven, dat is uiteraard ook creatief, maar ik wil graag prutsen en prullen.

Op 12 januari, Volle maan van de langste nacht, koos ik ervoor om een Spirit Doll te maken. Een vilten popje, versierd met draad en kraal, dat voor een bepaalde kwaliteit staat die ik wil uitnodigen in mijn leven. Het popje kan je dan aanroepen in moeilijke tijden, als een soort “verafgodingsbeeldje”. Maar vat het niet te zwaar op: het is speels en plezierig!

Tijdens het naaien moest ik steeds aan de naam Flora denken. In het leuke boekje Godinnen van eigen bodem van Ineke Bergman en met prachtig kleurrijke illustraties van Pol Wijnberg, zocht ik de betekenis van Flora op:

“Ik ben Flora, godin van tuinen, bloemen en de lente. Laat mij je verleiden en vier met mij de liefde en het leven. Ik ben passie en leer je de kunst van het flirten.”

Klinkt uitnodigend, al heb ik het gevoel dat ik wat vooruit loop op de energie van het jaar: de lente is nog lang niet in zicht. Als ik zo uit mijn raam kijk, zie ik vooral mijn dorre tuin, waar best wat meer kleur en leven in mag komen. Ik voel dat er nieuwe plannen geboren worden en vorm krijgen in mijn hoofd. Iets met tuin, iets met bloemen, iets met liefde voor kleur en passie voor het leven…  misschien in spiraalvorm… maar nu nog even niet …. alleen wanneer de tijd rijp is …. al wil ik voor dat flirten wel een uitzondering maken…

Liefs,

Vanessa

9 thoughts on “Volle maan creatiespiraal

  1. Dank je Vanessa… ons triootje Viv-Ch-ik voelen de energie stromen en synchroniciteit over bepaalde ervaringen is ons niet vreemd.

    Jouw traject en bijhorende opdrachten raken ons diep en dwingt ons toch om eens goed na te denken of te grasduinen binnen in onszelf…

    Ik ben blij dat jij op mijn pad komt!!!

    Mijn hartegroet!

  2. Wat toch jammer dat ik zo ver weg woon. Zou graag meedoen met Volle Maan Collage-schrijven cursus, maar je zo volgen via WP is ook al zo fijn. Ben deze week ook manig bezig. Tot en met vrijdag aan toe 😀 Dank voor je prachtige stuk en de mooie foto’s. En Flora….straks is het lente…. Maar het leven en de liefde kunnen we altijd wel vieren. Liefs uit het hoge, koude noorden! xx

Geef een reactie

