Volle Maan Collage Jaaroverzicht 2016

20161226_140459

Hier zijn ze dan, mijn twaalf Volle Maan collage’s. Van boven naar onder en van links naar recht alle maanden op een rij. Nou, ja, rij… Als ik er zo op terugkijk, hebben ze mij veel plezier gegeven, zowel tijdens het maken als tijdens het schrijven over de beelden. Telkens was de collage een hele maand lang aanwezig op mijn schrijftafel. Steeds raakte een ander beeld me en voorzichtig wees deze me in een richting. De richting waar mijn hart naartoe wou… Ik wil jullie graag deelgenoot maken van mijn Volle Maan Collage Jaaroverzicht! (voor de beknopte versie – scroll naar beneden)

Collage 24 januari 2016/  Titel: Mijn plek innemen20161226_140538

De beginnersgeest als intentie is heel belangrijk voor me. Als je elke dag met open geest de wereld in trekt, dan kijk je heel anders en reageer je veerkrachtiger op wat er in je leven komt. Met weinig kun je iets moois creëren. Het kan ook klein zijn, iets heel kleins waarmee je de wereld mooier maakt.

Collage 22 februari 2016/  Titel: Een stap in de wereld, mijn nieuwe wereld…!20161226_140605

Ik was in februari klaar voor een nieuwe uitdaging en zocht actief naar werk. Wat ik uiteindelijk helemaal niet deed, was goed voor mezelf zorgen en Tijd nemen om op te laden! Dat heeft zich later op het jaar gewroken. Het vosje indachtig, is het nu mijn vaste voornemen het nooit meer zover te laten komen.

Volle maan van 23 maart 2016 / Titel: Lichtvoetig, met beide voeten op de grond20161226_140622

De maan in maart deed me stilstaan bij alle dingen in mijn leven die ik mislukt vond. Het lukte me om op een nieuwe manier naar mijn keuzes te kijken. Door veel ‘verkeerde’ beslissingen heb ik nieuwe en unieke ervaringen kunnen opdoen. Een beetje meer onbezorgd en lichtvoetig door het leven gaan, dat helpt alvast!

Volle maan van 22 april 2016 / Titel: De sleutels naar het antwoord!20161226_140648

Dit jaar namen we afscheid van muzikaal icoon Leonard Cohen. Toen ik mijn collage maakte, was Leo nog ‘alive and kicking’. I’m slowing down the tune. I never liked it fast. Een citaat uit liedje Slow.  Er is geen haast bij, schreef ik in mijn dagboek, maar toch wil ik terug voeling krijgen met wat ik als kind fijn vond om te doen, mijn speelse natuur herontdekken.

Volle maan van 21 mei 2016 / Titel: De kracht van zuiveren!20161226_140708

Kinderlijk blij maakte de mei-collage mij… 😉 Ik besefte wat voor moois ik al mocht meedragen in mijn hart en voelde me dankbaar voor alle prachtige mensen en dingen in mijn leven. Ik maakte een start om alle overbodige en negatieve dingen uit mijn leven uit te zuiveren.

Volle maan van 20 juni 2016 / Titel: Thuiskomen in mijn essentie20161226_140743

Ook deze maand stond het kind in mezelf eren centraal. Als ik mijn gevoelens kan horen en erkennen, ben ik al een eind op weg om de vruchten (appels) te plukken van de transformatie die in gang is gezet.

Volle maan van 20 juli 2016 / Titel: Goudzoeker of Parelduiker.20161226_140801

Deze maand kies ik een close-up van dit koppeltje. Mijn relatie stond in die periode centraal. Soms moet je ook dingen samen doen, wil er weer beweging komen in je relatie.

Volle maan van 18 augustus 2016 / Titel: Mijn eigen weg gaan is het pad van verbeeldingskracht20161226_140821

Ik stel mezelf veel vragen over welk pad zich aftekent in mijn leven. Mijn eigen weg gaan, is een noodzaak. Maar hoe ziet die weg er dan uit? En maak je er zelf iets van? Of doe je dat samen met de mensen die jou omringen?

Volle maan van 16 september 2016 / Titel: Wie ik ben, luchtig leven20161226_140853

In september kwam weer het besef dat ik mijmertijd nodig heb om gelukkig te zijn. Als een vogel in de lucht, mijn eigen leven vanop een afstandje te bekijken!

Volle maan van 16 oktober 2016 /  Titel: Koestering20161226_140912

“Ik ben heel gelukkig”, schreef ik in oktober in mijn dagboek. En ook: “Een hart van roze bloemen met liefdevolle vriendelijkheid als kwaliteit die ik wil koesteren, ruimte geven in mijn leven.”

Volle maan van 14 november 2016 / Titel: Uitzicht en inzicht.20161226_140935

Het zijn de kleine dingen in het leven, het hoeft niet allemaal groots te zijn. Gewoon pepernoten bakken met je zoon, of een leuke film kijken met je dochter, of met het hele gezin Risk spelen… Dat alles brengt kalm geluk!

Volle maan van 14 december 2016 /  Titel: Ik geef goud aan de wereld.20161226_141001

Deze gevende handen vormen een hart. Je bent er al! Het besef dat alles wat ik wil zijn of wil hebben, dat alles ben ik al, heb ik al,… En alles wat ik wil geven aan de wereld, heb ik ook al in me zitten! Nu komt het er op aan een fijne vorm te vinden om dit alles met de wereld te delen.

Beknopte versie:

  • Januari – beginnersgeest
  • Februari – neem tijd om op te laden
  • Maart – onbezorgd en lichtvoetig
  • April – er is geen haast bij
  • Mei – dankbaarheid
  • Juni – het kind in mezelf eren
  • Juli – relatie in beweging
  • Augustus – mijn eigen weg gaan
  • Sepember – mijmertijd
  • Oktober – liefdevolle vriendelijkheid
  • November – kleine dingen brengen kalm geluk
  • December – liefde delen

Met deze blogpost neem ik ook afscheid van mijn woord van het jaar: Creatie.  Mijn woord voor 2017 zal in de loop van volgende week op de blog verschijnen. Op moment van dit schrijven lezen al vierentachtig mensen mee, 84 keer voel ik dankbaarheid dat ze af en toe eens komen lezen en af en toe een berichtje achter laten.

Aan al die trouwe lezers: een heerlijke jaarafsluiter gewenst en een energiek begin van 2017!

22 thoughts on “Volle Maan Collage Jaaroverzicht 2016

  1. Dank je Vanessa om al jouw collages met ons te delen…. ik kijk alvast spannend uit naar volgend jaar.

    Bij deze wens ik je een een vreugdevol en vruchtbaar nieuw jaar!

  2. Wat worden we verwend, ook deze keer. Een overzicht en dan nog eens een samenvatting, je legt jouw lezers in de watten Vanessa. Het werkt inspirerend én aanmoedigend. Van harte dank voor al wat was, is en nog komen zal.
    Ondertussen zend ik jou ’n digitale glimlach en een fijne jaarwisseling. Van harte, Viviane

  3. Dank u om dit te delen Vanessa, hoe inspirerend is het, en zie hoe veel je er zelf aan had. Vandaag vroeg iemand me welke mijn plannen zijn voor 2017 en ik kom nu net tot de beslissing om een maan collage ineen te steken voor de volgende 12 maanden. Ik wens je nog een mooie jaarwisseling, liefs, Agnes

    1. Beste Agnes, ik kan je, uit ervaring, beloven dat dit heel wat goeds met zich mee zal brengen o regelmatig collages te maken! een tip is: zet de data alvast in je agenda, zo zal je het niet vergeten! 😉

  4. Heel mooi Vanessa!

    Ik hoop dat het mij lukt om dit te realiseren in 2017.

    Het jaar wordt in mineur afgesloten: afgelopen zaterdag ben ik moeten weglopen bij mijn partner omdat hij extreem verbale taal uitbracht en ik mij nu echt bedreigd voelde. Ik heb daarvan verslag gegeven aan de politie. Mijn dochter en schoonzoon bieden mij voorlopig onderdak.

    Vanavond heeft de politie mij gebeld en gevraagd of ik wilde langskomen want mijn partner (die jaren alcoholverslaafd is geweest en enkele jaren geleden een poos in psychiatrie heeft gezeten om af te kicken en sindsdien geen druppel meer heeft gedronken) was compleet in de war, vond zijn huissleutels, autosleutel, gsm, etc niet meer. Hij wist zelfs niet meer waar hij woonde. Samen met buren is hij via de achterdeur, die was blijven openstaan, binnengeraakt. Een dokter van wacht is opgeroepen geweest door de politie. Een ambulance heeft mijn partner overgebracht naar het ziekenhuis.

    Morgen ga ik zien of ik via het ziekenhuis meer te weten kom want ik wil mijn spullen inpakken en verhuizen voor dat hij het ziekenhuis mag verlaten. Alleen durf ik in dat huis niet meer te zijn tenzij misschien de eerste dagen omdat ik weet dat hij opgenomen is.

    Wat een bewogen jaar was 2016!

    Ik wens jou en je familie het allerbeste voor 2017 en tot wederlezen, -horen, -zien.

    Lieve groetjes,

    Lut

    ________________________________

    1. Beste Lut, wat heftig wat jou allemaal overkomt. Ik hoop écht dat 2017 een fijner jaar voor jou wordt, waarin jij eindelijk jouw eigen plekje vindt en de nodige rust. En dat je omringd mag worden door liefdevolle mensen, die heel hard van je houden! Hou je sterk, ik denk regelmatig aan jou en stuur je hartstraaltjes! knuffels

    1. Hoi Kristien, dank voor je lieve reactie! Ik heb deze collages elke volle maan gemaakt. Ik noteerde die dagen alvast in mijn agenda en zorgde ervoor dat ik er effectief tijd voor vrij maakte. Ook voor jou een wonderlijk Nieuw Jaar toegewenst!

Geef een reactie

