Nooit meer alleen met advent

16 december

Een moeder van een klasgenootje nodigt mij uit voor een wandeling met koffie achteraf. Natuurlijk neem ik de uitnodiging aan, aangezien ik weet dat de beste gesprekken altijd al wandelend plaatsvinden. En dus wandelen we,… en we praten,… en de tijd vliegt voorbij. Ze toont me leuke plekjes in de omgeving, een gezellig restaurantje, een nieuw aangeplante wijngaard. We wisselen ervaringen uit over loopbaanbegeleiding en kinderen en toekomst. Niet noodzakelijk in die volgorde. Door het koffie’tje achteraf ben ik te laat op mijn afspraak, maar zo erg is dat nu ook weer niet…

17 december

Samen met mijn dochter wandel ik door de velden. Doel is de Kerstdagen bij Kaat Tilley bezoeken. Op een steenworp van waar wij wonen, in een mooie oude hoeve annex vijver, wonen nu de dochters van mode-ontwerpster Kaat Tilley. Zij zetten het creatieve nalatenschap van hun moeder, die helaas te vroeg stierf, verder. Ik was heel erg benieuwd om te zien hoe mijn dochter op die creatieve omgeving zou reageren. Zoals altijd charmeert ze iedereen met haar spontane karakter. Een fijne ontmoeting met de donkerharige dochter van Kaat Tilley zat er voor iets tussen, denk ik. Wat een wonderlijke plek om even te vertoeven en ons te laten inspireren.

18 december

Vandaag heb ik een speciale ontmoeting met een accordeoniste. Samen plannen wij een optreden. Ik schrijf teksten, zij maak muziek. Ik zie het al helemaal zitten, denk ik bij mezelf, terwijl ik naar haar accordeoneske kunsten luister! Heerlijk!

19 december

Het is al laat in de avond dat ik me opeens bedenk dat ik die dag geen bijzondere ontmoeting had. Misschien heb ik niet goed opgelet? Ik overweeg naar buiten te gaan, een winkel op te zoeken die laat open is, misschien heeft die een ontmoeting in petto. Maar zulke dingen laten zich niet afdwingen, dus berust ik er maar in. Dan gaat opeens de telefoon. Een heel goede vriendin, waar het afgelopen jaar een grote afstand mee gegroeid was, belt me op om bij te praten. We hangen aan de telefoon als vanouds…

20 december

“Hallo, U spreekt met Vanessa uit België. Ik had gemaild voor het boek Versvormen van Drs. P.”

“Oh, ja. Dat ging ik net opzoeken voor U. U vroeg immers wat de verzendkosten waren, nietwaar? Nou, ik weet alvast dat het niet min is hoor, vanuit Nederland naar België.”

“Ja, ik weet het, daarom dat ik even wou informeren. Nu heeft een vriendin ook een exemplaar gevraagd, dus ik zou er graag twee aankopen.”

“Veel verschil zal dat niet maken, ik kan ze dan beiden plat naast elkaar inpakken, dat scheelt. Dan kan je de verzendkosten delen.”

“Ja, klopt, super! Kan U dan de totale prijs even naar me doormailen? Vergeet de BIC code niet, anders kan ik het bedrag niet overschrijven.”

“Zal ik even voor je doen, is wel zo handig. Ik kan het boek wel pas na het weekend versturen, aangezien ik weg ben.” 

“Maakt niks uit hoor, ik heb het boek nodig voor de les en in de Kerstvakantie is er geen les. Alvast bedankt en prettige feesten toegewenst!”

Op één of andere manier vond ik dat heel spannend, om naar Nederland te bellen. Nadien kwam het mailtje binnen, met een Kerstcadeau-korting op de verzendkosten, lief, hé?

21 december

We staan in de kou buiten, maar toch blijven we praten. Altijd gaat het over het wel en wee van onze kinderen. Deze keer gaat het ook nog over iets anders: geloven. Wat geloven wij? Hoe heeft dat een impact op ons leven? Wat denken we dat gelovige mensen meer hebben dan anderen? Gemoedsrust? Wellicht een raar onderwerp op een koude ochtend, als de dag vol taken nog moet beginnen. Maar als er vertrouwen en verbondenheid is tussen mensen, dan kunnen gesprekken alle kanten op gaan. Ook ’s morgens.

22 december

Elke dag staat hij daar, in weer en wind, aan het lastigste plekje in de schoolomgeving. De benaming klaarover vind ik een raar en heel erg Hollands…  maar ik weet geen ander woord. Weet je: die man is altijd goed gezind, en als je vrolijk goedemorgen wenst, dan krijg je altijd eentje terug. Bovendien zorgt hij goed voor je, dat je snel de parking kan oprijden of de straat kan oversteken. Wat een geruststelling dat hij er tekens weer staat.

23 december

Kan je iemand ontmoeten via boeken? Na vandaag geloof ik dat wel. Op de middag bracht een koerier een pakketje. Ik wist dat het te vroeg was voor de levering van het boek Versvormen van Drs P, dus maakte dat pakje me extra nieuwsgierig. Eenmaal open voelde ik me warm worden vanbinnen: iemand had de tijd genomen, verschillende boeken uit te kiezen voor mij, boeiende boeken, uitnodigende boeken, hartverwarmende boeken. En bovendien zaten ze in een doos die prachtig beplakt was met beelden en woorden. Ik voelde me zowaar helemaal week worden en huilerig gevoel kronkelde naar boven tot achter mijn ogen. Een goede vriendin uit het verre Nederland had hier veel zorg ingestoken, dat voelde je meteen… 

24 december

Ik denk dat ik er vandaag eens een ontmoeting met mezelf van ga maken… kan ook een deugd doen? Deze adventsoefening heeft me doen inzien dat ik nooit alleen hoef te zijn en dat ontmoeting in de meest vreemde vormen langs komt. Zelfs wanneer de nood er is om een verdiepend gesprek te hebben, dan kan ook dit op de meest onverwachte momenten plaatsvinden.

25 december : Vrolijk Kerstfeest!

20161222_141516Op de agenda een ontmoeting met mijn familie! 😉 Wat staat er in jullie agenda?

 

15 thoughts on “Nooit meer alleen met advent

  1. Wat een heerlijk blog…. zo zie je maar dat de grootste verrassingen uit de kleinste hoek kunnen komen. Geniet er maar van, het is je van ♥e gegund.

    Per vandaag is mijn agenda leeg tot aan dinsdagmorgen…. lekkerrrrr 😉

  2. Hartverwarmend én stilstaand schrijf jij Vanessa, dank! Heb er net van genoten op kerstochtend nog eventjes in bed met een kopje verse gemberthee…zo op weg naar het brunch-ontbijtje met mijn twee lieven

Geef een reactie

