Vers voedsel voor mijn hoofd

Een ritje naar Brugge, dat was mijn manic-monday plan. Ik nam deel aan een workshop Soul Collage® die doorging in het Opvangcentrum van het Rode Kruis. Doel was om samen met vluchtelingen een ontspannende activiteit mee te maken.

Tijdens een workshop ‘Soulcollage’ kun je in interactie gaan met enkele bewoners van het opvangcentrum. Door de ‘Soulcollage’-kaart, die je samen maakt, krijg je op een creatieve en verrassende manier inzicht over de verschillende aspecten in jezelf, de thema’s die er spelen en het pad dat je loopt. (bron: website organisator Rodenbachfonds vzw)

In mijn hoofd gebeuren soms rare dingen.Ik vang hier en daar wat op, via nieuws of internet. Stromen vluchtelingen overspoelen het land, vol jonge mannen, en o wee, daar zullen zeker terroristen en jihadstrijders tussen zitten…. of op zijn minst soort dat geen respect heeft voor vrouwen, want dat hebben ze niet geleerd ‘ginder’.

In mijn hart gebeuren dan weer andere dingen. Ik geloof in de onzichtbare maar sterke verbondenheid tussen mensen. Ik geloof dat wanneer wij iemand tekort doen, wij onszelf tekort doen. En wanneer we haat zaaien, we eigenlijk onszelf haten. Ik geloof dat liefde en mededogen altijd sterker zijn.

Maar even vaak ruziën mijn hoofd en mijn hart, dan word ik bang. Mijn hoofd en mijn hart, dat zijn zoals broers in een gezin: altijd maar ruziemaken, maar eigenlijk kunnen ze elkaar niet missen. Mijn hoofd neemt soms verkeerd voedsel op, laat zich vangen aan stemmingmakerij en drama. Om de ruzie in mezelf op te lossen, koos ik voor creativiteit. Gedeelde creativiteit, met mensen waarvan ik volgens mijn hoofd bang voor moet zijn en volgens mijn hart verbonden mee ben.

soulcollageopvangscentrum

Het was een wonderlijke namiddag, waarin ik mijn hoofd vers voedsel gaf om over na te denken en mijn hartje creatief kon ophalen. Ik maakte kennis met een lieve jongen uit Mauretanië, met zachte ogen en donkerglanzende huid. Hij droomde van een voetbalcarrière, net als mijn zonen, en hij mist zijn moeder en het alledaagse leven in Afrika. Wat een cultuurclash moet dit zijn, hier rond te lopen, met winkels vol overdaad, alles apart verpakt in plastiek? Hoe eenzaam moet het soms zijn, met de gesloten Vlaming, die al wat vreemd is scheef bekijkt?

Liefde en mededogen zijn altijd sterker, maar men moet er bewust voor kiezen. Dat wil ik graag doen, elke dag opnieuw, in verbinding met alle mensen rondom mij. Mijn hoofd de juiste voeding toedienen, dan komt het zeker goed.

Mijn Soul Collage-kaarten: met Bloem op een dorre achtergrond wil ik mijn verlangen om iets creatiefs in de wereld neer te zetten bevestigen. De Monkey-mind – kaart wil me aanzetten tot meer bewustwording wanneer mijn blablabla hoofd op de drama tour gaat.

Met dank aan Viviane voor de foto Sfeerbeeld Collage workshop. Bij Viviane kan je haar beleving van deze workshop lezen!

11 thoughts on “Vers voedsel voor mijn hoofd

  1. Wat mooi verwoord. Mensen zijn overal ter wereld hetzelfde. We delen dezelfde gevoelens. Verdriet, angst, liefde, gemis… wantrouwen. Schitterend dat je deze mensen beter leerde kennen tijdens een creatief proces. Kunst verbindt, vooral via gevoelens waarin we lijken op elkaar.

  2. of zoals de rector van de VUB het zo-even (in Elvis blijft bestaan) verwoordde: vertrouwen in de ‘mens’ blijven behouden …
    Ze had het ook over het belang van meertaligheid om te ‘overbruggen’. Gelukkig was jij er die namiddag om in het Frans te kunnen communiceren met jouw buurman.
    Engels ligt mij beter en dat kon ik dan weer gebruiken om een brug te slaan naar mijn tafelgenote.
    Terug naar jouw verhaal: mooi hoe jouw hart en jouw hoofd eerst ruziën en hoe creativiteit de brug én de taal is om jouw hart en jouw hoofd samen te laten genieten.

Geef een reactie

