Drie boeken die je moet lezen als je faalangst hebt

Ik vraag me af of deze post veel gelezen zal worden? Ik ken immers niet veel mensen die ervoor uitkomen dat ze wel eens last hebben van faalangst. Toch denk ik dat het een heel menselijk gevoel is. Misschien wordt mijn schrijfsel dan stiekem gelezen, door wanhopige zoekers naar tips of inzichten over hun faalangst?

Soms groeit faalangst uit tot een onoverkomelijk probleem dat in de weg komt te staan van het realiseren van je dromen of van je meest authentieke zelf. Het verlamt je en doet je twijfelen aan alles, vooral aan jezelf. Maar gelukkig zijn er wel meer mensen die last hebben van faalangst en daar open over zijn. Mensen die leren leven met een ongelofelijk zure innerlijke criticus of die hun missers onder de loep nemen. Drie van deze mensen schreven er een boek over, elk op hun eigenwijze manier. En wij kunnen van hun inzichten profiteren. Het is heel simpel: gewoon lezen!

Als voorgerechtje gooi ik graag een klein boekje dat vlot wegleest op ons bord: Meesterlijke missers van Erik Kessels. Het hoeft ook allemaal niet te zwaarwichtig, dacht Erik, en hij schreef een vermakelijk boekje met wijze inzichten. Maak van falen je handelsmerk is het onderschrift. Ter illustratie staat het vol kunstwerken van kunstenaars die iets met fouten hebben. Zo is er Ruth van Beek die foto’s van dieren plooit zodat er rare zwevende wezens ontstaan. Als dit je niet overtuigt om het boekje te lezen, misschien dan wel mijn favoriete citaat:

“Wanneer je streeft naar perfectie, ben je niet op je gemak. Het maakt dat je je rotslecht voelt over je eigen blunders. En wie hou je eigenlijk voor de gek? Het onvolmaakte staat altijd dichter bij de werkelijkheid.”

Als hoofdgerecht serveer ik jullie De moed van imperfectie van Brené Brown. Deze dame heeft jarenlang onderzoek gedaan naar het gevoel schaamte. En als de connectie tussen faalangst en schaamte jou niet duidelijk is, dan legt Brené je dat wel in klare taal uit. Je voelt doorheen het boek haar wetenschappelijke aanpak, maar het is niet suf. Ze komt tot heldere definities van woorden als authenticiteit, verbondenheid, geluk, enz… ,woorden die vaak door het veelvuldig gebruik betekenisloos geworden zijn. Elk hoofdstuk is opgevat als een wegwijzer en er zijn ‘nieuwe moed’-tips om je op weg te helpen.  De mooiste citaat uit het boek vind ik:

“‘Revolutie’ klinkt misschien een beetje dramatisch, maar in deze wereld is kiezen voor authenticiteit en het gevoel dat je goed genoeg bent zonder meer een daad van verzet.”

En nu ‘den dessert’: Jaja, we gaan voor iets stevigs, het equivalent van een tiramisu of chocolademoelleux. Een klassieker dus: The Artist’s Way van Julia Cameron, een werkboek om je innerlijke kunstenaar te bevrijden van vervelende innerlijke en uiterlijke critici! Met dit boek gaan we nog meer de diepte in en laat Julia je onderduiken in tal van blokkades. Met de oefeningen (die je dan wel allemaal trouw moet uitvoeren!) laveert ze je persoonlijk door het moeras van faalangst en andere hobbels, tot op de plek waar je eindelijk ademruimte geeft aan jouw creatieve dromen. Als dat niet smullen is? Als pousse-café nog een Julia-citaat:

“Perfectionisme is geen queeste naar het beste. Het is het najagen van het slechtste in onszelf, dat deel in ons dat ons vertelt dat niets wat we doen ooit goed genoeg zal zijn.”

Smakelijk lezen!

Vanessa

21 thoughts on “Drie boeken die je moet lezen als je faalangst hebt

  1. Dag Vanessa, heel mooi beschreven en uitgekozen, waaw! Brené Brown is ook 1 van mijn favoriete auteurs. De andere boeken kende ik nog niet. Boeiend! Op weg naar een leven met meer onszelf en minder “was ik maar, had ik maar, kon ik maar”… Groetjes, Inge

  2. Interessant stukje. Wat ik mij afvraag, zouden er mensen bestaan met geen enkele vorm van faalangst? Naarmate ik ouder word hoor ik steeds meer mensen vertellen over hun faalangst, terwijl ik vaak dacht dat ze die niet hadden.

  3. ik ga voor het dessert, want op mijn lijf geschreven. Ik ben echter nooit verder geraakt dan de eerste paar hoofdstukken omdat ik ‘ernstig’ met de oefeningen wilde omspringen; Het kunstenaarsafspraakje … zalig en het bracht me heerlijke schrijfoefeningen. Na ‘verlengen’ heb ik het boek toch maar naar de bib terug gebracht. Het staat echter bovenaan op mijn to-read-lijstje!
    Misschien begin ik best met het voorgererecht …
    Dank voor al deze suggesties!

    1. aiai, nu maak je me nog meer benieuwd naar dit boe. Zucht. Nog eentje extra om in braille om te zetten of om te laten zetten, tenzij het toch al in braille bestaat natuurlijk! 🙂

  4. Fijn dat je dit aankaart, Vanessa! Ik heb in golfbewegingen last van faalangst, vroeger héél veel, de laatste jaren minder, maar toch… Het eerste boekje ken ik niet; Brené Brown staat op mijn verlanglijstje. The Artist’s Way heb ik een aantal jaren geleden helemaal doorgewerkt. Meer dan fantastisch! Mijn muur in mijn bureautje hing vol met papieren en papiertjes en een grote collage. In mijn huidige woonplaats heb ik daar spijtig genoeg geen plaats voor. Maar ik heb ooit de bedoeling om het boek nog eens helemaal door te nemen. Verder heb ik mij ook geholpen met Bachbloesems en wel specifiek met eentje om je faalangst te verhelpen: Lariks.Mijn eigen huidige citaat is: Goed is ook goed genoeg; het hoeft niet perfect te zijn want dat bestaat toch niet. Groetjes,

    1. Heey Lut!! Dankjewel voor je openheid! Ik bedenk me net dat ik zelf met deze post misschien niet het achterste van mijn tong laat zien: spreken over faalangst zonder het over de mijne te hebben. Maar misschien zegt het al genoeg dat ik er over schrijf? Dank voor de bachbloesem-tip én het delen van jouw citaat! knufs!

      1. Met veel plezier, Vanessa! Ik had uit je tekst afgeleid dat, als je daar op die manier over schrijft (zo mooi), dat je dat doorleefd hebt. Vreemd hé, hoe mensen dingen kunnen interpreteren. Knufs en een prettige zondagavond!

  5. Dank je wel hoor Vanessa, schitterend je beschrijvingen van de verschillende boeken. Ik heb momenteel het book ‘The Artist’s Way’ van de bib en heb er al in zitten bladeren en hier en daar wat gelezen. Een goede aanmoediging om er nu eindelijk eens aan te beginnen. Ik vind ook wel dat hoe langer je rondloopt op ons aardebolletje, hoe minder de faalangst je last geeft.

  6. Brené Brown werd me aangeraden door de stresstherapeute waar ik terecht kwam na een burn-out. Ik ben vrij perfectionistisch. 😯De andere boeken ga ik eens opzoeken. In mijn omgeving zijn het alleen de narcisten die geen faalangst schijnen te kennen.

  7. Dag Vanessa! zo grappig geschreven!! hoe ziet je verlof er uit? Kunnen we eens afspreken? knuffel, Annie

    soms moeten we loslaten wat ons het meeste bindt om vrij te kunnen zijn Ik vind je ongelooflijk gegroeid

  8. Wat een leuk stukje Vanessa. Ik denk dat ik kies voor voorgerecht en dessert – anders wordt het me toch iets te veel… En wie heeft er eigenlijk geen angst om te falen?

Geef een reactie

