Juli maan collage: Goudzoeker of Parelduiker

De vrouw in het water staat centraal. Ze houdt haar armen wijd open alsof ze in het water zweeft. Ze kijkt naar het meer waar de zon al glitterend parels tovert op het wateroppervlak . In de verte de bergen en de bossen. Wat me nu pas opvalt zijn de twee afbeeldingen langs weerszijden van de vrouw, elk met een koppel op. Rechts een koppel dat arm in arm flaneert in de straten van Parijs. Links een koppel in beweging, ze dansen, ze oefenen, ze doen het samen.

20160720_140303Onder de vrouw een scène waar mensen in een tuin aan een tafeltje zitten. Misschien praten ze? Drinken ze thee? Misschien volgen ze een schrijfworkshop? Een andere vrouw loopt er naast, zij is deels verstopt achter de woorden “Alles is mogelijk, als je maar durft.” Een citaat van J.K. Rowling. Daaronder nog een verzameling woorden: mensen, love, paars is mijn lievelingskleur.

Links boven op de collage staat de zin “Laten we iets vieren vandaag!” Waaronder een mooi boeketje rozen in een vaas. Het is een uitnodiging. Het leven vieren. Genieten van elke dag. Niet zomaar loze woorden, maar doen! De ziel elke dag voeden, zoals met rozengeur. Ongeschoeide damesvoeten balanceren op een stenen muur. “Niet het doel, maar de reis, dat is belangrijk!”

Het schrijven een plek geven in mijn leven, dat staat op de foto met het bureautje. Het is een lichte kamer, witte muren, ordelijk, uitnodigend. Een groot raam kijkt uit op de wereld. Naast deze prent een zwart-wit foto met een moeder en een dochter. Iets dat een grote rol speelt in mijn leven, aangezien ik zowel moeder als dochter ben. Het schrijven en het moederschap, en de zin : “Alleen de stilte geef me antwoorden op mijn vragen.” Een stille, blauwe vlinder. Het stille bos waar ik zo graag in ga wandelen. De natuur, de stilte, misschien vind ik daar de antwoorden op de vragen in mijn leven? Mijn vragen over het schrijven, mijn vragen over het moederschap?

Rechts op de collage een kleurrijke bloemenkrans. Van boven naar onder volgt dan: een vrouw met lang haar die mijmerend rondkijkt, het flanerend koppeltje, de tafelgenoten, het woord ‘mensen’, en een kindertekening van een krokodil met een schatkaart en een meisje in een rode jurk. “Zo vind je goud!”

Ik vergeet bijna om iets te vertellen over het koffertje linksboven. Het koffertje is gevuld met herinneringen. Er zijn oude portretfoto’s en een oude knuffelbeer met versleten haren. Het koffertje staat voor mijn verlangen om te schrijven over mijn verleden en dat van mijn voorouders. Daaronder een afbeelding van een zon. Een mooie zwart-wit tekening. Die weer de connectie legt met de zwart-wit foto van de vrouw op wandel met haar dochter.

Bovenaan de collage, bijna centraal, de zon die door het bladerdak straalt. Vlak ernaast een gezellige blauwe zetel, met kussentjes, een leeslampje, een uitnodiging om te mijmeren. Iets in mij wil mijmeren, maar ook stralen, flaneren, liefhebben, leven, genieten en durven!

Mijn juli collage draagt de titel: Goudzoeker of Parelduiker

20 juli 2016 –  Volle maan

14 thoughts on “Juli maan collage: Goudzoeker of Parelduiker

    1. Dankjewel Chantal. Hoe breng jij jouw lievelingskleur meer in je leven? en er zijn zoveel tinten paars, welke is jouw favoriete? Ikzelf ga daar nu eens werk van maken, om mijn favoriete tint(en?) meer in mijn leven te brengen, dus tips zijn welkom! 🙂

      1. De lievelingstinten variëren, ik houd van het donker violette paars maar evengoed van het lichte lila; ik houd van fuchsia maar ook van het donker bordeaux paars. Bijna altijd grijp ik naar paars wanneer kleine gebruiksvoorwerpen aangekocht worden: mijn leesbril, kaften, schriften, schetsboeken. Ik heb ook een paarse knuffeldeken voor de winteravonden, ik heb paarse slippers en als ik doodle of schilder komt daar altijd wel paars in voor (behalve dan als het zwart wit is hé). Ik moet er eigenlijk meer op letten dat ik ook eens een ander kleur neem :-).

  1. Ik vond dit echt heel mooi, en het deed me nadenken, dol graag zou ik ook een collage willen maken elke maand, een echt mening volle collage waarin ik me ook zelf herken en terug vind. Ik nam waar dat je je prenten bazeerde op een ‘zin’ iets uit je leven gegrepen, heb ik dat juist voor Vanessa. Denkelijk zou ik dat ook wel kunnen doen, maar momenteel schijnt het wel moeilijk te zijn voor me, ik denk niet de inbeelding ervoor te hebben. Dank u voor je collage te delen, een goed voorbeeld. Echt heel waardevol.

    1. Collage’s maken is niet zo moeilijk en spreekt op een heel intuïtieve manier over jezelf. Ik scheur uit tijdschriften prenten en zinnen uit die me aanspreken en combineer deze tot en heel eigen geheel. Na afloop “lees” ik mijn collage en ga erover schrijven in mijn dagboek. Deze post is een versie van een schrijfsel dat in mijn dagboek terechtkwam. Deze maand deed ik dat op een iets andere manier dan normaal. ik sprak het nl. in met behulp van spraaksoftware. Dat was ook weer een heel andere ervaring.
      Ik zou zeggen: Give it a go!! :-))

      1. Ga ik doen Vanessa, maar ik ga het doen via het internet, want ik heb namelijk helemaal geen magazines 🙂 ja ik koop die nooit, maar heb wel reuzeveel foto’s en kan ik eens proberen om een collage samen te stellen in ‘paint’ of ‘picassa’ zal wel iets van me laten horen. Alvast dank u voor de uitleg.

  2. De vorm van déze collage nodigt mij uit om die lijn per lijn als volgt te lezen
    eerste lijn: van links naar rechts,
    tweede lijn: van rechts naar links;
    derde lijn van links naar rechts,
    vierde lijn van rechts naar links
    als een vervolgverhaal.

Geef een reactie

