Groentenieren – wijsheid

Sinds begin dit jaar volg ik de cursus Groentenieren bij Velt Groot-Asse. Twee jaar geleden schreef ik me al eens in, maar moest afmelden wegens te drukke agenda. Als ik toen had geweten dat de werktuin, waarin de lessen worden gegeven, zo dichtbij mijn huis lag, was ik er waarschijnlijk toch mee doorgegaan.

Ik ben al jaren lid van Velt, maar om de één of andere reden kwam het er maar niet van deel te nemen aan een activiteit. Nochtans, ik ben zeer gewonnen voor het standpunt waar zij voorstaan: ecologisch leven, tuinieren zonder gif, biologisch kokkerellen, enz… Voor mij begon het allemaal met de aankoop van een boek over De natuurlijke siertuin. Die zit nog ergens stof te vangen in mijn boekenkast, mijn tuin is zo klein dat ik er maar weinig natuur in kwijt kan.

Maar nu zit ik tweewekelijks in de les Groentenieren te genieten van tuinieren. Ik vrees dat ik maar een matige leerling ben. Voor mij is het belangrijk dat ik met mijn beide oogjes kan zien hoe alles in zijn werk gaat.Hoe zaai je erwten en plant je uien? Hoe maak je de grond klaar voor de wortelzaadjes? Hoe zaai je sla voor in kleine vierkante aarde-bonbonnetjes? Hoe hou je de moestuin onkruidvrij? Hoe plant je asperges op een manier dat ze niet worden opgegeten door woelmuizen?

Maar ook op zo’n cursus aarde wroeten komt onverwacht wat wijsheid langs. Zo waarschuwt de lesgever Alois ons, om niet dagelijks water te geven aan je planten. Zo maak je ze immers lui en gaan ze niet zelf op zoek naar dieperliggende bronnen van vochtaanvulling. Een kleine vergelijking met de flitsende media van vandaag kan ik me niet laten. We krijgen altijd onze dagelijkse hoeveelheid informatie, dat we geen nood meer voelen om dieper te gaan graven? Kinderen hoeven zich niet meer te vervelen en worden op elk moment van de dag geëntertaind. Maar was het niet juist op vervelende zomerdagen (ben zelf opgegroeid in de “saaie” jaren ’80) dat je van jezelf ontdekte dat je goed was in verdwalen en de weg weer terugvinden, dat je ervan hield om uren naar lieveheersbeestjes te kijken of om mooie bloemen na te tekenen in een schrift…

Als ik niet regelmatig eens kan dieper graven in mezelf, al schrijvend in mij dagboek bijvoorbeeld, dat vrees ik dat ik gek word.

In mijn eigen tuin heb ik me een vierkante meter-bak geïnstalleerd waarin ik samen met mijn dochter wat van teen en tander heb gezaaid en geplant… Het is een experiment, een uitnodiging, een manier om iets te zien groeien en bloeien. Misschien zaai ik bij mijn dochter interesse in moestuinieren? En volgende keer startten we misschien samen een dagboek! Kwestie van haar al diep-gravende methoden aan te reiken. Ook daar valt wijsheid te rapen…

vlnr: dè fameuze bak, close-up van kronkeltak voor erwten-klim, mijn notities ivm de wisselteelt
11 thoughts on “Groentenieren – wijsheid

  1. Wat goed. En echt leuk om samen met je dochter te doen. Wroeten in de aarde is zo gezond. Ook voor de geest. Vroeger, als mijn moeder zorgen had, dan ging ze steevast een uurtje wieden in de hof. Daar knapte ze helemaal van op, van het contact met de aarde.

  2. Knap werk Vanessa. Ikzelf vind het zalig van met mijn kleinkindjes samen in mijn tuin te werken, ze doen het zo graag, en thuis hebben ze alle vier een tuintje waar ze allerlei in groeien, het is van zoveel belang voor een kind om op te groeien in contact met de natuur. Ook voor ons volwassenen om regelmatig met onze handen in de aarde te woelen. Geniet er maar goed van.

  3. Spot On Vanessa, de hedendaagse media moeten zo hard wedijveren voor een onsje aandacht dat ze ons in hele luie couch potatoes doen dichtslibben. Mijn groentetuin is mijn oord van meditatie. Daarbinnen kan ik me pas echt helemaal afzonderen en doordenken op de dingen waar ik anders nooit aan toe kom.
    Er zijn geen matige leerlingen bij groentenieren. Uit het aanbod kies je wat je wil en wat je past. Het is ook enorm veel kennis dat ecologisch tuinieren, teveel om tweewekelijks op een namiddag te overmeesteren. Het is nu mijn vierde jaar en ik steek er elke keer nog wat van op.

Geef een reactie

