Magnolia’s in de Plantentuin Meise

Als ik mijn wijk uitrij, kom ik langs een huis waar in de voortuin twee magnolia’s bloeien. Er staat één wit-roze exemplaar en één geel! Zelf sla ik groen uit van jaloezie… Vooral die gele Magnolia, die is zo erg vanille-milkshake-verleidelijk! Maar een grondige lezing van Julia Cameron’s The Artist’s Way geeft me een andere kijk op jaloezie. Ik besluit actie te ondernemen en plan een trip naar de Plantentuin van Meise!

Ik ga dus naar Meise en ik neem mee… mijn dochter. Mijn dochter is zeven jaar en een echt buitenkind. Geef dat kind een bos en die is content. Het is een plezier om met haar op uitstap te gaan. Ze geniet van alles, ontdekt altijd wel iets dat haar verwondering wekt en kan zich gerust een half uur bezig houden met een lieveheersbeestje.

Wanneer we aan de kassa staan blijkt dat kinderen onder de twaalf jaar niet moeten betalen. Voor volwassenen is de inkom 7 euro. Zeven euro! Eerlijk, als ik even een vlugge blik werp op prijzen van pretparken, dan vind ik dit écht peanuts! Als je’t mij vraagt is een trip naar dit mooie park een veel relaxter zaterdag dan uren aanschuiven voor een attractie.

Over attracties gesproken, een eigenaardige takkensculptuur ligt in drie strengen doorheen het grote gazon waarlangs we stappen. Schijfjes boomstam nodigen uit om op ontdekking te gaan. Waar brengt dat pad ons naartoe? Mijn dochter is meteen enthousiast en ik doe lekker mee!

Vervolgens gaan we het Kasteel van Bouchout binnen, waar er een tentoonstelling is; De Tuin van Heden. We blijven staan bij een kunstwerk waar allemaal takken ophangen in een kleine ruimte. De architectuur van deze ruimte, met grijze stenen en spits toelopende ramen, geeft het een aparte sfeer. Dochterlief loopt tussen de takken door, heel voorzichtig. Achteraf blijken alle foto’s die ik van dit kunstwerk maakte mislukt. Wat ik erg spijtig vind want het werk raakte me op een bijzondere en ook wel bevreemdende manier. (helaas ben ik ook de titel en maker vergeten)

Op de binnenplaats aan het plantentuin-winkeltje is het erg gezellig. Een mega-groot vogelhuisje ontlokt mijn zevenjarige nestdrang! Een houten doolhof wordt meteen uitgeprobeerd met een knikker. En de bloemenpracht rondom ons is al een kleine voorbode van wat nog zal komen!

We vervolgen onze weg en gaan eerst het glazen Plantenpaleis binnen. Eindelijk zijn de eerste renovatiewerken gestart aan de hoofdingang. We gaan dus achterom binnen en komen avontuurlijke paadjes tegen die ons doorheen de meest unieke plantenverzamelingen brengt.

Ook al zijn de grote waterlelie-bladen op dit moment niet te zien, toch blijft het deel met de waterplanten steeds het mooiste.

20160416_154207

Echt waar, je komt ogen te kort als je doorheen alle kassen wandelt. En ook hier is het lente en zie je allerlei planten fragiel ontluiken. En ja, er zijn Sanseveria’s (in de volksmond : vrouwentongen) te bewonderen. Op een bordje lees ik dat dit de moederplant zou zijn van elk exemplaar dat je in Vlaamse huiskamers treft!

 

Maar, heu… we hebben nog geen enkele magnolia gezien? Ik bewaarde deze bloemenpracht voor het laatste. Al zijn de foto’s niet erg geweldig, je ziet dat het weer niet echt meewerkte…

20160416_153423

20160416_153454

20160416_16045220160416_161036

Die gele Magnolia, die is het voor mij! Dat zachte van het geel. De mooie bloemen die als tulpen op de takken groeien. Ik lees dat kwekers en veredelaars door kruisingen graag een nóg feller geel wensen te bekomen . Maar dat hoeft écht niet hoor. Deze is heus prima! 20160416_161945

Uiteindelijk wandelen mijn dochter en ik maar de helft van de Magnolia-wandeling die de plantentuin voor ons uitstippelt. Ook zien we maar 1/4 van de hele plantentuin. Er valt hier nog zoveel meer te ontdekken. Terwijl we naar de uitgang wandelen worden we nog uitgezwaaid door een trotse haan.

We zijn het er over eens dat we zeker zouden terugkomen in een ander seizoen. Op mijn verlanglijstje alvast de Hydrangea’s! Ook deze bloemenstruiken kunnen een jaloers kantje in me losmaken…

Op welke bloementuin ben jij jaloers? Kom maar op, beken!

5 thoughts on “Magnolia’s in de Plantentuin Meise

  1. Dit jaar heb ik de magnolia’s in Het Leen te Eeklo gemist. Tot voor kort gingen we daar ieder jaar naar toe. Kan je je voorstellen dat ik dubbel en dik geniet van de foto’s die jij in Meise hebt genomen van de magnolia’s? Dank!

Geef een reactie

