Schrijfcafé Vakantie

Mijn allereerste schrijfcafé ooit gegeven ging over Vakantie. Het was een testvariant waarvoor ik drie vriendinnen had gevraagd. Het was heel moeilijk om een geschikt café te vinden in de regio waar ik woon. Die avond kwamen we uiteindelijk terecht in De Orangerie, waarvan ik niet weet of het nog bestaat, niet ver van Liedekerke-bos. Eerst zaten we in de heerlijke tuin, maar om te schrijven bleek dat niet zo handig. Het werd al spoedig donker.

We verhuisden naar binnen om onze schrijfsessie verder te zetten. Er was weinig volk en we zaten heel rustig. Voor drank werden we op onze wenken bediend.

Na een eerste korte uitleg over de manier van schrijven, startte het schrijfcafé met enkele opwarmoefeningen onder de vorm van open zinnen. Een “gebruik” dat ik nu nog steeds doe in al mijn workshops. De pennen en de gedachten losgooien kan je namelijk het beste met een open zin… en de uitkomst van die zin is steeds verrassend.

De open zinnen van die avond:

  • Als er één cadeau is waarmee ik blij ben, dan is het…
  • Mijn lievelingsplekje in huis is…, omdat…
  • Als ik een boek lees dan…
  • mijn lievelingsrestaurant is…
  • Als ik een dier zou zijn dan was ik…. omdat….

Ik zou nu nooit meer zulke tweeledige open zinnen gebruiken ( als … omdat …) want dat stropt de schrijfflow. Maar toen vond ik het prima en mijn cursisten protesteerden niet!  😉  Tijdens het voorlezen werd er geen commentaar gegeven en iedereen luisterde met respectvolle aandacht. Er was geen verplichting, je kon altijd passen. Het was een open uitnodiging om het geschreven te delen. De deelnemers leerden via het voorlezen elkaar een beetje kennen.

Vervolgens liet ik de deelnemers drie lijstjes van 10 maken:

  • Tien dingen waar ik van hou
  • Tien dingen die een man beslist nodig heeft
  • Tien favoriete vakantieplekjes

Ook hier werden de lijstjes voorgelezen aan elkaar. Vooral het tweede lijstje zorgde onder de vrouwen onder instemmend gegrinnik! Dan bouwde ik verder op één van de lijstjes. Vermits het thema Vakantie was, nam ik uiteraard het laatste lijstje. Ik vroeg hen om één favoriete vakantieplekje uit te kiezen. Dan las ik een stukje tekst voor uit een boek van Weleda – seizoenen – zomer – vakantie. Dan ging de opdracht als volgt:

“Schrijf nu een sprintje van 10 minuten. Schrijf zonder aarzelen 10 minuten lang over dat plekje. Hoe ziet het er uit? Waar ben jij aanwezig op dat plekje? wat ben je aan het doen? hoe voel je je? Schrijf en gebruik al je zintuigen. Blijf je pen in beweging houden, als je stopt herhaal je het laatste woord totdat je de draad van je gedachten terug kan oppikken. Als je niet verder kan, schrijf dan daarover… schrijf waarom je verhaal stilvalt en hoe je je daarbij voelt.”

Vervolgens vroeg  ik aan de deelnemers hun tekst te herlezen om dan een afronding te schrijven in 10 lijntjes over wat je wil meenemen van die vakantieplek en eventueel wat je er beslist wil achterlaten. We lazen onze tien regels voor aan elkaar.

De nieuwe opdracht was een vers lijstje maken met als uitgangspunt: bedenk tien manieren om het vakantiegevoel lager te laten duren. Na het voorlezen aan elkaar deelde ik leuke kleine papiertjes uit en liet iedereen iets uitkiezen van haar lijstje waar ze de komende maand aandacht aan zou besteden. Dat schreven ze op het papiertje op, dat ze konden meenemen in hun handtas (ofzo.)

We sloten het schrijfcafé af met een Belofte uit te schrijven.

“Omschrijf plechtig en een belofte aan jezelf om het vakantieplezier dat je hebt uitgekozen te laten verder duren. Probeer dit in 10 regels te doen. Doe jezelf een belofte: wat wil je jezelf beloven? Wat ga je vanaf vandaag doen? Waar ga je meer aandacht aan geven?”

Na het voorlezen wordt er een laatste “rondje” gedaan: iedereen geeft in één woord weer wat ze van de avond vonden. Daarna was het tijd om afscheid te nemen.

Ik weet nu dat ik heel veel schrijven in deze avond gestoken had. Voor mensen die nog niet veel schrijfervaring hebben, kan dit nogal overweldigend overkomen. In latere schrijfcafés wisselde ik kortere en langere schrijfoefeningen af met creatieve opdrachten, zoals schetsen, collage, kleuren, imaginatie, enz…

Hoe imperfect dit schrijfcafé-programma ook was, ik heb er fijne herinneringen aan. Het creatieve dagboekschrijven heeft me op wonderlijke plaatsen gebracht, en unieke mensen op een bijzondere manier laten ontmoeten. Daarom ben ik volop een leuke online schrijfcursus aan het uitwerken op basis van het boek Op de wonderlijkste plaatsen van Dr. Seuss. In dit kinderboek vond ik immers de nodige voeding om iets wonderlijks te doen met schrijfopdrachten. Het zal een gratis traject worden, dus hou de site zeker in de gaten.

Liefs,

Vanessa

female-865110_1920

10 thoughts on “Schrijfcafé Vakantie

  1. Oh Vanessa, wat heerlijk allemaal. Wat krachtig en prachtig dat jij de inhoud van jouw eerste schrijfcafé met ons ‘durft’ delen. Sterk! Het is zo herkenbaar … als facilitator de deelnemers willen aanmoedigen, laten oefenen, veel laten schrijven. Na het Schrijfnest van gisteren schreef ik daar ook een blogbericht over (dat pas na het Schrijfnest van13/4 online wordt gezet). Ik merk dat ik de inhoud wat ‘lichter’ heb gemaakt.
    Anderzijds inspireer je mij (en wellicht ook anderen) met de aard van de oefeningen rond het thema ‘vakantie’.
    En last but not least … ik al verlangend uit naar jouw volgend project.
    Een warme groet, Viviane

  2. Hey Vanessa, hou me zeker op de hoogte hé! Ik kijk er naar uit, naar jou project, bedankt om dit te delen, het inspireert ook mij! Zou ooit ook heel graag met enkele schrijfvriendinnen willen schrijven, wie weet….ooit liefs Linda

  3. Ik weet niet of ik zou kunnen schrijven met anderen samen. Hiervoor moet ik echt alleen zijn, in mijn vertrouwde omgeving. Vreemd hé? Toch lijken die opdrachten mij zeker interessant.

    1. Eerlijk: dat was ook mijn eerste gedacht toen ik me aan zo’n cursus waagde… maar ik weet nu wat het me oplevert, zo in groep schrijven. Met de juiste begeleider, een goede mix van oefeningen, levert het écht nieuwe inzichten, inspiratie en creativiteit en nog veel meer moois op…

Geef een reactie

