Ik ben een geluksvogel…

Ik hou niet van hypes. Het boek Geluk. The World Book of Happiness van Leo Bormans, daar liep ik met een boogje omheen. Vanuit teleurstellende ervaringen met boeken die zogezegd  “ongelofelijk goed” waren en dat uiteindelijk niet bleken te zijn. Of toch niet voor mij…

In de kinderboekenwinkel liet ik me dan toch vangen aan het boek Geluk voor kinderen. Het was me aangeraden door de professionele kinderboekenverkoopster. Ik ben er dan toch voor gegaan en heb me dat nog geen enkele keer beklaagd. Want het is écht een goed kinderboek. En het gaat ook écht over geluk. En vogels staan centraal…. ik ben dol op vogels. (Ik ben niet voor niets lid van de Vogelbescherming!)

Telkens komt er een gelukstip aan bod in een vogel – verhaaltje. Aansluitend aan het verhaaltje staan er enkele vraagjes voor je kind  om te polsen of het alles gehoord én begrepen heeft. Dat doet me denken aan de denkverhaaltjes die mijn moeder vroeger voorlas en waar ik erg dol op was!

Het boek vervolgt met wat meer uitleg over de gelukstip uit het verhaaltje. Ook de vogelsoorten die uitgekozen zijn, hebben iets gemeen met de gelukstip. Daarom wordt er meer uitleg gegeven over die vogelsoort. Het gaat meestal over kleurrijke, tropische vogeltjes, met een bijzondere eigenschap. De prachtige illustraties geven dit weer en maken dat het boek een echt koesterboek is.

Zo gaat het verhaaltje van Sporo over een wevervogel (Latijnse benaming: Sporopipes frontalis) die zijn nest op een heel bijzondere manier bouwt (lees: weeft!) om veilig te zijn voor roofvogels. Hij bouwt zijn nestje dicht bij de andere nestjes om dicht bij soortgenoten te kunnen leven. De gelukstip gaat over doelen stellen, plannen maken en dit vind je concreet in het verhaal terug. Het verhaaltje van Sporo eindigt met enkele doe- opdrachten zoals Teken of bouw gekke vogelnestjes. Je kan dus meteen aan de slag met je kinderen!

Ik ben een geluksvogel dat ik dit boek heb kunnen uitproberen met mijn zoon van 10 én mijn dochter van 7. Beiden vonden het leuk om elke avond één verhaaltje uit te kiezen voor het slapengaan. We praatten wat over het verhaal aan de hand van de vraagjes. De dag erna werd er aan de slag gegaan met de opdrachtjes. Weet je, dat zijn uiteindelijk de momenten die er toe doen… Voorlezen voor het slapengaan, daar kan ik zo ontzettend gelukkig van worden!

Momenteel loopt er in Fort Napoleon te Oostende een tentoonstelling over het boek en er is ook een spel verschenen. Meer info hierover op www.degeluksvogels.com.

4 thoughts on “Ik ben een geluksvogel…

  1. Vanessa, dit is dit jaar het lievelingsboek van mijn kleinkinderen (5,5 en 7,5 jaar) én van hun oma wanneer de kleinkinderen komen logeren. Je hebt er een prachtige recensie over geschreven.

Geef een reactie

