Poëzie met kinderen

Zoals beloofd in vorige post zet ik tijdens Jeugdboekenweek enkele unieke kinderboeken in de kijker. Want zelf een mama zijnde, vind ik dat er te weinig gepraat wordt over wat een leuk boek is voor je kind. Ik lees met belangstelling alle tips die verschijnen, in tijdschriften of op blogs. En nu zwier ik mijn tips hier te grabbel!

De aandachtige Zinderen-lezer kon hier ontdekken dat ik voorstander ben om samen met kinderen poëzie te lezen.  Maar ja, dat is gemakkelijk spreken; poëzie en kinderen, hoe gaat dat dan?

Wel heel gemakkelijk.  Bijvoorbeeld met dit boek:9789047700142

Ik moet bekennen, dit boek kocht ik eigenlijk voor mezelf. Ik vond het zo’n prachtig boek, een groot exemplaar, harde kaft en met heerlijk mooie prenten in. Op elke dubbele pagina staat een gedicht en de bijhorende prent geeft iets extra.

Als ik samen met mijn dochter (7) of mijn zoon (10) in dit boek lees dan doen we dat zo:

  • Op goed geluk openen we het boek. Verrassing!
  • We kijken naar de prent en kindje verzint een verhaaltje erbij.
  • Dan lees ik het gedicht voor.
  • Soms vraag ik nog wel eens iets over het gedicht. Of praten we over iets dat ons opviel.

Het kan zijn dat er een heel ander verhaal verteld wordt dan waar het in het gedicht over gaat, maar dat maakt niks uit. Het is een fijne en zelfs makkelijke manier om eens iets anders te proberen. Want poëzie, dat is altijd zo mooi anders!! 😉

De kaft zelf vind ik een klein beetje misleidend. Als je, zoals ikzelf, niet zoveel hebt met pastelkleuren, komt het boek nogal braaf over. Binnenin echter zijn er heel diverse illustratoren aan het werk. Elk gedicht kreeg een heel eigen stijl en sfeer mee. Een kleine inkijk in al dat moois:

En dan het gedicht Die berggans het ’n veer laat val van Piet Grobler, geschreven in de zoete zwoele Zuid-Afrikaanse taal, dàt was voor mij zo’n zinderende ontdekking! Heerlijk!  Al denk ik dat ikzelf meer genoten heb van dit gedicht dan de kinderen. Maar ja, ik kocht het boek dan ook voor mezelf!!  🙂

Welk kinderboek kocht jij laatste voor jezelf?

9 thoughts on “Poëzie met kinderen

  1. Mijn laatste gekochte kinderboek (tweedehands, maar in heel goede staat): Tiny op avontuur. Ik ben altijd gek geweest op de boeken van Tiny. Af en toe koop ik er eentje. Die uit mijn kindertijd heb ik nog maar die zijn afgeleefd… Ik ga elk jaar naar Boekenfestijn op de Heizel in Brussel. Daar koop ik mij bijna elke keer een mooi kinderboek aan een zacht prijsje. En enkele voor mijn kleinkinderen. Boeken met tekeningen à la Tiny krijgen mijn voorkeur. Zo ben ik ook gek op de Beatrix Potter verhalen (met prachtige tekeningen).

  2. Bedank voor de tip, lijkt me een mooi boek!

    Ik heb laatst een poëzieworkshop gegeven aan kinderen (6-8 jaar) aan de hand van Als iemand ooit mijn botjes vindt van Jaap Robben. Een dichtbundel voor kinderen waarin 20 verloren/vergeten woorden tot leven komen als dier. Erg leuk, herkenbaar en met mooie illustraties. Mijn neefje van drie heeft het nog steeds over de avegaar :-).

  3. De aankomst, van Shaun Tan. Een grimmig mooie ‘graphic novel’ over de reis van een immigrant. Geen teksten, alleen prenten met magisch realistische sferen. Echt een aanrader.

  4. Dat moet geleden zijn van toen ik de trilogie Kinderen Van Moeder Aarde van Thea Beckman kocht. Als kind heb ik die boeken verslonden of, met een neologisme, ‘ingezwelgd’. Toen ik die dan aan een spotprijs bij Fnac zag liggen, heb ik niet getwijfeld!

    1. Aha, Thea Beckman! Nog één van dè auteurs van mijn jeugd. ik voel een blogpost groeien over die (lange) lijst inspirerende auteurs… ik was immers een leesbeest!

Geef een reactie

