Het allerleukste jeugdboekenwinkeltje

Wat doe je op de eerste dag van de jeugdboekenweek? Juist, ja, … naar de boekenwinkel…

Wacht! STOP!

Niet zomaar een boekenwinkel, neen, je kiest het allerleukste boekenwinkeltje uit. En ik heb makkelijk kiezen, want het allerleukste boekenwinkeltje is niet ver van waar ik woon. Bovendien ligt het goed verstopt, dus is het eigenlijk een beetje een geheime plek, voor de insiders… 😉  Maar ik ken het vooral omdat ik er in 2014 nog een maandelijks schrijfcafé begeleidde. Jawel, jawel, het is Boek & Koek!

De wereld heeft meer van zulke plekken nodig, waar de eigenzinnigheid van de eigenares (Elke in dit geval) in een kleurrijke toverwereld vorm krijgt. Want zeg nu zelf, waar is het karakter van de gemiddelde St*** Boekhandel gebleven? Het is allemaal netjes, clean, verzorgd, ja en vriendelijk allicht ook. Ik heb helemaal niks tegen dat allemaal, maar het wordt zo vormeloos, zo eenheidsworst, zo zielloos. Maar soit, daar gaat het niet om.

Het gaat om de Boek & Koek – type winkeltjes, die waar je gecharmeerd door bent. De winkeltjes die je een gezellig Welkom in Toverland-gevoel geven. Een plek waar je verbeelding op hol kan slaan. Waar de kindjes stout mogen zijn, want Elke staat altijd met een voorleesverhaaltje klaar. (Waar je een pannenkoek kan eten, maar sjjjt, vertel het niet verder…).  Waar je, als je geluk hebt, een accordeon-optreden kan meepikken of je ezeltjes kan aankleden.

Dit zijn de soort winkeltjes die het tegenwoordig moeilijk hebben om te overleven, met alle webwinkelgeweld op www.  Maar zelf zou ik toch ook liever in creatieve winkeltjes rondstruinen als ik ergens naartoe ga, dat is toch veel leuker? Toch liever iets creatiefs, dan leegstand?

Dus ik ga daar langs met mijn dochter, die de officiële puppie-trainer is van Elke haar nieuw hondje. En terwijl het kindje bezig is, kan mama lekker boekjes kiezen.  Uit de lijst van de Jeugdboekenweek zelf bijvoorbeeld, dat dit jaar als thema Weg van de stad heeft.

Deze week ga ik in het kader van jeugdboekenweek de toppers van hier thuis verklappen. En ik licht bij deze al een tipje van de sluier: een mooi prentenboek koop je niet alleen voor de kinderen!!  😉

Liefs,

Vanessa

 

ps:  St***  is geen scheldwoord!

 

4 thoughts on “Het allerleukste jeugdboekenwinkeltje

  1. WOW! Dat ziet er een heel leuk en gezellig winkeltje uit! Eentje om bij gelegenheid eens te ontdekken met mijn kleinkinderen.

  2. Trippel trappel truisje, dit is een mooi huisje!
    Een huisje met veel boekjes!
    Plezier voor groot en klein is altijd fijn!
    Een knuffeltje is en daar, wat een leuk gebaar!
    Kom zeker eens snuffelen in deze schattige, leuke en rustgevende boekenwinkel! Zeker de moeite waard!

Geef een reactie

