Volle maan collage – januari

Als mijn woord van het jaar Creatie is, hoe ziet dat er dan concreet uit?

De voorbije jaren (bijna 40) leerden me dat je in alles creatief kan zijn. De ervaring leert me dat je soms iets bent met een opleiding (keramiek, weven, spinnen, tekenen, schilderen, haken, breien, scrapbooking, schrijven, groentenieren, enz…) maar dat je evengoed iets uit niets kan creëren.

Mijn Creatie jaar zal zichzelf tonen terwijl het voortschrijdt.

Maar toch stel ik me een aantal creatieve doelen. Niet als een soort bucketlist waar ik aan moet voldoen. Neen, eerder vanuit het verlangen om dit jaar met volle blote voeten in de creatieve modder te staan. Er is het lijstje dat ik opstelde voor de opleiding Literaire creatie die ik volg. Er is de verzameling boek-ideeën die achteraan mijn dagboek staan. Er zijn de haakwerkjes die ik startte. Er zijn de “goestingen” die vanuit mijn onderbuik komen: gedichten die komen opborrelen, verhalen die verteld willen worden, de knutsels die frutselen in mijn handen. Ik wil iets maken. Ik wil iets moois in de wereld zetten. Een heel klein eigen wereldje maken: een tovertuin, een spookkasteel, een regenboog met weerhaken waar gouden eenhoorns wonen.

Waar ik enorm van hou is collages maken. Wat een genot! wat een plezier! Mijn opgespaarde tijdschriften (Flow, Happinez, Landleven, Landidee, Ariadne at Home, Ariadne Brocante,…) doorbladeren, verwonderd zijn, scheuren, knippen, plakken…

Daarom is één van de creatieve doelen een maandelijkse collage. En omdat ik nogal gehecht ben aan de maan en ik toch een planningssysteem moet hebben zodat ik geen maand oversla, ga ik tijdens elke volle maan aan de slag!

En vandaag, op de valreep nog in januari, deel ik graag mijn eerste collage met jullie. Ik stond op 24 januari speciaal vroeger op, en dat op een zondag notabene! Ik genoot van de rust in huis, terwijl mijn huisgenoten (4 “stuks”) lekker uitsliepen. Ik genoot van de tijd voor mezelf. Ik voelde me zo blij tijdens het scheuren, knippen, plakken. Mijn eerste plan was vanuit een specifiek thema een collage te maken, maar dat idee verliet ik al snel.

Wanneer de collage af was, vroeg die om een titel. Mijn creatie beviel me zo erg, dat ik meteen in mijn dagboek erover schreef. Dat is ook de kracht van zo’n collage, je komt er dichter tot bij de dingen die op dat moment belangrijk voor je zijn. Je ziet verbanden die je eerder niet zag. Je geeft sluimerende verlangens een plek op de collage, waardoor die eindelijk de aandacht krijgen die ze verdienen. Het kan een vertrekpunt zijn om te gaan schrijven of een eindpunt om alles op zijn plek te laten vallen.

Als pluspunt had ik de hele dag lang ongelofelijk veel energie… of lag dat misschien aan de volle maan?

20160129_130455

Collage 24 januari 2016/  Titel: Mijn plek innemen / een kijkje in mijn crea-kamertje (is trouwens ook de strijkkamer, voor wie denkt dat ik een heuse hobbykamer heb, deze kamer deel ik met wasgoed!)

16 thoughts on “Volle maan collage – januari

  1. wat een creatief idee om maandelijks – bij volle maan – een collage te maken en van die collage te vertrekken (of er te eindigen) om te schrijven; heel inspirerend, waarvoor dank!

    1. Heeey, welkom op mijn blog!! Leuk dat jij ook Maan-collages maakt, de term moonboarden ken ik niet. Ben nieuwsgierig naar jouw invulling ervan… tot ziens op jouw blog, of de mijne… 😉

Geef een reactie

