Troost vragen

Zijn er mannen die goed een vrouw kunnen troosten? Of vinden mannen dat vrouwen zichzelf beter troosten?

Kunnen vrouwen het best vrouwen troosten?

Of kan je beter jezelf leren troosten?

Wat biedt jullie troost?

Wat is troost eigenlijk?

Wanneer heb jij troost nodig?

Bestaat er een verschil in nood aan troost? Bijvoorbeeld wanneer iemand iets heel traumatisch heeft meegemaakt is het vanzelfsprekend dat er troost wordt geboden, maar als iemand eerder iets kleins heeft meegemaakt, heeft die dan ook recht op troost?

Wie of wat kan jou het beste troosten?

Kan je alleen maar iemand troosten als je liefde voor die persoon voelt? Kan je ook iemand troosten die je haat?

Heeft iedereen recht op troost?

Heeft iedereen recht op evenveel troost?

Word je zonder troost hard en kil?

Ben jij een goede trooster?

Heb jij nood aan troost?

 

Troost vragen.

20141003_100732

foto graf : Gemeentelijke begraafplaats te Alkmaar – Westerweg 248 – een bijzondere plek waar je al wandelend troost vindt.

8 thoughts on “Troost vragen

  1. Vanessa, ik diende even te slikken toen ik al die vragen zag. Wat een synchroniciteit. Ik kan immers wat troost gebruiken op dit moment.
    Toen ik te horen kreeg dat een vriend (van mij) was overleden werd ik – totaal onverwacht – getroost door een MAN; hij legde – zonder woorden – een hand op mijn schouder. Mijn MAN kan dus een VROUW troosten door een spontaan GEBAAR.
    Ik vind echter ook troost in het verwoorden van mijn verdriet in het dagboekschrijven in het algemeen, in elfjes in het bijzonder (VROUW troost zichzelf door te SCHRIJVEN).
    Op mijn beurt troostte ik blijkbaar een andere vriend door hem expliciet te vragen hoe hij omgaat met het verlies van onze gemeenschappelijke vriend. Een VROUW die een MAN troost met WOORDEN.
    Ik weet niet wat de bedoeling van al deze vragen is Vanessa. Ik voel me echter aangesproken en neem mij voor om ze één voor één te beantwoorden in mijn persoonlijk dagboek.
    Een dankbare groet zend ik jou.

    1. Dankjewel lieve Viviane, voor je reactie! Fijn om te lezen hoe jij ermee omgaat. Minder fijn om te lezen dat je afscheid van een vriend moest nemen. Lieve, warme hartegroet van me!

  2. Wat een hoop diepe interessante filosofische vragen…ze zetten mij aan het denken maar ik moet zo werken dus antwoorden kan ik nu niet. Ik denk dat ik er een blogje over schrijf 🙂

Geef een reactie

