Dagboek als spiegel van Christine De Vries

Mijn eerste kennismaking met Christine De Vries was op de cursus Luisteren naar je pen, dè basiscursus creatief dagboekschrijven, die plaatsvond in een prachtig vrouwenklooster in Egmond-Binnen. Een half jaar voordien las ik een artikel in Happinez over Innerlijk Pelgrimeren. Als nieuwsgierige bees nam ik een kijkje op haar website, bestelde me het boek Innerlijk Pelgrimeren én schreef me in op het weekend. Het was pas nà mijn weekendje Luisteren naar je pen dat ik het boek Dagboek als spiegel kocht en het duurde zelfs nog een half jaar eer ik de tijd nam het te lezen.dagboek_als_spiegel

Ik geef toe, vooraf was ik nogal sceptisch: hoe kan iemand je nu leren dagboekschrijven? Dagboekschrijven is eenvoudig: gaan zitten en schrijven, niet toch? Maar voor mezelf wist ik wel wat ik zocht in de cursus en tevens ook het boek nl. meer evenwicht in mijn schrijven. Schrijven deed ik vooral op sombere momenten. Mijn dagboek nalezen was dan nogal een hele confrontatie en daar begon ik dan ook niet aan. Terwijl er ergens toch het idee leefde dat het schrijfproces van waarde was, maar dat ik nog niet goed doorhad hoe ik dat dan moest doen. Als die cursus en het boek daar meer inzicht in zou geven, dan was het voor mij een geslaagde ervaring!

Omdat ik eerst de cursus volgde en pas nadien het boek las, kijk ik er met andere ogen naar, hoewel het boek zeker ook op zichzelf staat. Later vertel ik nog wel eens wat het weekend me aan inzichten bracht!

Het boek Dagboek als spiegel neemt je langzaam op sleeptouw en introduceert een andere kijk op het schrijfproces en op schrijven in je dagboek. Het doet je stilstaan bij je eigen houding en ervaringen die je met het schrijven hebt en geeft verruiming waar dat nodig is. Er zijn voldoende voorbeelden uit eigen ervaring of ervaringen van eerdere cursisten, zodat er herkenning is en het geen theoretisch verhaal blijft. Het boek kan je gewoon lezen, maar de vele schrijfopdrachten en oefeningen nodigen je ook uit om de pen ter hand te nemen en al schrijvend een zoektocht te starten die speciaal op jouw maat lijkt!

Eén van mijn favoriete hoofdstukken is Weerstand als wachter voor de poort. Vanuit eigen ervaringen beschrijft ze haar kijk op weerstand en hoe dit er voor haar uitziet, maar aansluitend zijn er schrijfopdrachten voor de lezer zodat deze zelf kan ontdekken hoe weerstand er voor hem/haar uitziet. Hoewel het hier over schrijven gaat als creatief en reflectief proces, voel je doorschemeren hoe dit weerstandverhaal ook op andere vlakken in je professioneel of persoonlijk leven kan doorspelen. Een mooi beeld trouwens, zo’n wachter voor de poort, ik zie er steeds die Indische Reuzenwachters van de Efteling bij!

Het boek is echt het ideale startersboek voor mensen die een dagboek hebben, of overwegen om ermee te starten, en daar het meeste willen uithalen! Zelf schrijf ik nu al drietal jaar volgens deze principes en ben zeer gelukkig over de inzichten die me dat bijgebracht heeft! Ik kan het dus iedereen aanraden die de pen ter hand durft te nemen en het avontuur dat dit boek aanbiedt, aan te gaan. In deze drukke tijden het ideaal middel om te onthaasten op je eigen manier!

 

Dit jaar heeft Christine De Vries een schriftelijke cursus uitgewerkt die een heerlijk startpunt is om met het boek Dagboek als spiegel aan de slag te gaan:http://shodo.nl/schrijven/Dagboek_als_spiegel_cursus

Dagboek als spiegel koop je bij uitgeverij A3 boeken:http://www.a3boeken.nl/nl/webshop/dagboek-als-spiegel-christine-de-pol-68/.

Geef een reactie

